Vanliga frågor och svar
  • Målet med projektet var att förbättra järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och industrins konkurrenskraft samt att möjliggöra passagerartrafik mellan Finland och Sverige. Det krävs dock separata beslut för att inleda gränsöverskridande passagerartrafik och inget beslut om att inleda persontrafik över gränsen till Sverige har fattats. Trafikledsverket fattar inte beslut i anslutning till ifrågavarande operationer. 

    Dessutom var projektets mål att förbättra säkerheten vid plankorsningar. Projektet har förbättat säkerheten vid plankorsningar genom att ta bort obevakade plankorsningar på banavsnittet mellan Laurila och Torneå och genom att planera ersättande vägförbindelser och underfartsbroar genom att planera ersättande vägförbindelser och underfartsbroar.

  • I projektet elektrifierades banavsnittet från Laurila i Keminmaa över Sveriges gräns till Haparanda. Dessutom utvidgades järnvägsbron över Torne älv vid gränsen mellan Finland och Sverige för att möjliggöra elektrifiering. År 2023 utvidgades även järnvägsbron Raumonjoki i Torneå.

    Projektet förbättrade säkerheten vid plankorsningar genom att ta bort obevakade plankorsningar på banavsnittet mellan Laurila och Torneå och genom att planera ersättande vägförbindelser och underfartsbroar.genom att planera ersättande vägförbindelser och underfartsbroar. I Yli-Raumo i Torneå och på Rajakankaantie i Keminmaa byggdes under 2023 nya underfartsbroar som ersätter plankorsningarna. 

    Projektet omfattade också uppdateringar och ändringar av arrangemang i anslutning till bangården och passagerarplattformarna på bangården i Torneå. På Torneå byggnades bland annat en ny plattform för passagerartrafiken och broarbeten utfördes. Även på Haparanda station utfördes nödvändiga ändringsarbeten i anslutning till projektet, såsom en ny passagerarplattform som byggdes på finska sidan, och nödvändiga spårändringar på stationen.

  • Projektet genomförde som ett samprojekt mellan Trafikledsverket, Försörjningsberedskapscentralen och Sveriges trafikledsverk dvs. Trafikverket. Till projektet hörde också byggandet av två underfartsbroar i Torneå och Keminmaa, och kommunerna har betalat en egen andel av byggandet av underfarterna.

  • Kostnaderna för genomförandet av projektet fördelades enligt följande: 

    •    Trafikledsverkets andel 18 miljoner euro
    •    Försörjningsberedskapscentralens andel 10 miljoner euro
    •    Sveriges andel cirka 7 miljoner euro
    •    Kommunernas andelar cirka 2 miljoner euro

    CEF-stöd (Connecting Europe Facility) beviljades för att genomföra projektet. 

  • Projektetslutfördes i början av 2025.  

  • Projektet ger möjlighet till gränsöverskridande passagerartågtrafik, men det krävs separata beslut för att inleda den. Beslut om att inleda persontrafik över gränsen från Finland till Sverige har inte fattats. Trafikledsverket fattar inte beslut i anslutning till ifrågavarande operationer.

Trafikledsverket ansvarar ensam för innehållet i denna publikation och det motsvarar inte nödvändigtvis Europeiska unionens åsikt.