Beläggningsarbeten i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten 2024: Information om entreprenader och deras påverkan

Vägprojekt Päällystystyöt Pågående Södra Österbotten Österbotten Mellersta Österbotten

I sommar får fortsättningsvis flerdubbelt med väg ny beläggning jämfört med ett normalt år. I sommar omfattar beläggningsprogrammet cirka 320 kilometer. Detta är möjligt på grund av att mer finansiering än normalt är tillgänglig för andra året i rad. Enligt uppgifter just nu inleds beläggningsarbetet i mitten av maj och fortsätter till slutet av oktober.

I sommar får fortsättningsvis flerdubbelt med väg ny beläggning jämfört med ett normalt år. I sommar omfattar beläggningsprogrammet cirka 320 kilometer. Detta är möjligt på grund av att mer finansiering än normalt är tillgänglig för andra året i rad.  Enligt uppgifter just nu inleds beläggningsarbetet i mitten av maj och fortsätter till slutet av oktober.  

För NTM-centralen i Södra Österbottens område har 23,68 miljoner euro beviljats i reparationsskuldsfinansiering för år 2025. I de österbottniska landskapen finns således totalt 35 miljoner euro tillgängligt för reparation av det belagda vägnätet.  

Beläggningsobjekten finns huvudsakligen i huvudvägnätet, dvs. på riks- och stamvägarna. Reparationsskuldsfinansieringen stärker också det lägre vägnätet.  I vårt område beläggs dessutom cirka fem kilometer gång- och cykelväg och 16 kilometer belagda vägar som är i dåligt skick förbättras genom att ändra dem till grusvägar.  

Elva objekt i det lägre vägnätet beviljades riksdagens tilläggsfinansiering. Bland dessa finns också sådana objekt som repareras i samarbete med kommunerna.  Landsvägsnätet i vårt område är sammanlagt 8 600 kilometer, av vilket cirka 6 000 kilometer är belagda vägar.  

Arbetet med att lappa beläggningar inleds under våren 

I de österbottniska landskapen lappas beläggningsskador året runt enligt behov. De första lappningarna görs i huvudvägnätet på riks- och stamvägarna och i det lägre vägnätet så att objekt med de värsta beläggningsskadorna som riskerar trafiksäkerheten repareras.  

De mest betydande beläggningsobjekten 

  • Riksväg 3, Vasa motorväg, Vasa, 4,6 kilometer 
  • Riksväg 8, gränsen till Satakunta – Finnby, Kristinestad, 9,4 kilometer 
  • Riksväg 8, Kalmossa – Brännbacken, Närpes, 16,3 kilometer 
  • Riksväg 8, Karleby – Riipankangas, Karleby, 8,1 kilometer 
  • Stamväg 63, Hahtomaa – Kauhava, Kauhava, 13,4 kilometer 
  • Stamväg 63, Toholampi –gränsen till Norra Österbotten, Toholampi, 10,5 kilometer 
  • Stamväg 66, Sarvikas – Mäyry, Kuortane, 12,8 kilometer 
  • Stamväg 67, Pjelax – Östermark, Östermark, 14,3 kilometer 

Objekt som förbättras till grusvägar

  • Landsväg 7112 Hirvijoki, Lappo, 4,0 kilometer 
  • Landsväg 17023 Härkmeri, Kristinestad, 4,1 kilometer 
  • Landsväg 17093 Bäcklidvägen, Närpes, 3,8 kilometer 
  • Landsväg 17409 Ilkkalanharju, Ilmajoki, 1,0 kilometer 
  • Landsväg 17721, Uusikylä, Alajärvi, 3,1 kilometer 

Gång- och cykelvägar

  • Gång- och cykelväg i Hirvijoki, Lappo, 0,5 kilometer 
  • Gång- och cykelväg längs Lochteåvägen, Karleby, 1,7 kilometer 
  • Gång- och cykelväg i centrum av Marinkainen, Karleby, 1,2 kilometer 
  • Gång- och cykelväg i Lillby, Pedersöre, 0,8 kilometer  

Beläggningsarbetet stör trafiken en aning. På de livligast trafikerade vägarna strävar man efter att göra beläggningsarbetet med beaktande av rusningstider eller som nattarbete. et är dock frågan om en kortvarig störning och man hoppas att trafikanterna är tålmodiga och uppmärksamma i trafiken. På vägarbetsplatserna finns det också arbetare som rör sig till fots kring arbetsmaskinerna och man bör i synnerhet ta hänsyn till deras arbetssäkerhet.

Färdas tryggt vid vägarbeten, eftersom de också är arbetsplatser 

  • Kör sakta – för att trygga din och andras säkerhet 
  • Var beredd på avvikande trafikarrangemang 
  • Ha tålamod, tidvis köbildning kan inte undvikas 
  • Var beredd att stanna 
  • Följ trafikmärkena 

Följebilen

På livligt trafikerade beläggningsobjekt och med bara en körbana i bruk (bl.a. riks- och stamvägar) används följebil. Det är tryggare och tydligare att köra förbi vägbyggen då följebil används. Följebilen säkerställer också att hastighetsbegränsningarna följs vid arbetsmaskiner och arbetare. Följebilen hämtar bilköerna från spärrstängslet och leder bilarna förbi vägbygget. Då arbetsplatsområdet tar slut, kör följebilen undan och låter de övriga bilarna köra vidare. Följebilens ljustavla ger anvisningar till bilförarna. Vid vägbyggena sänks hastighetsbegränsningen, som ska följas så länge som trafikmärkena står kvar på platsen.