Hoppa till innehåll

Banprojektet Kuppis–Åbo: Arbetet på Nummis underfartsbro påverkar körfältsarrangemangen på Helsingforsgatan från och med den 22 april 2024

Publicerad 19.4.2024 13.20

 

Restaureringen av Nummis underfartsbro orsakar ändringar i trafikarrangemangen på Helsingforsgatan under de kommande veckorna. Rivningen av däckets gjutställningar och formar kräver stegvisa körfältsstängningar i båda körriktningar. Exceptionella körfältsarrangemang är i kraft under perioden 22.4–9.5.2024.

Trafikarrangemangen inleds måndagen den 22 april 2024 genom att stänga de mellersta körfälten i båda körriktningarna. Detta gör det möjligt att riva delarna mellan körfilerna på ett säkert sätt. De mellersta körfilerna är stängda i cirka två dagar.

I det andra skedet är två körfält i riktning mot Helsingfors är stängda i cirka en och en halv vecka och en fil är i användning i båda riktningarna som är ordnad för körfälten i riktning mot Åbo.

Nästa skede börjar genast när det andra skedet är klart. I det tredje skedet är två körfält i riktning mot Åbo stängda i cirka en och en halv vecka och då flyttas trafiken till körfälten i riktning mot Helsingfors, där en fil är i användning i båda riktningarna.

Hastighetsbegränsningen i området hålls på nuvarande 30 kilometer/timme.

Mer information: 
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 8280284, [email protected]

Ytterligare information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]

Följ projektet: 
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

CEF logo

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.