Hoppa till innehåll

4 000 kilometer beläggning överskrids i år

Publicerad 30.9.2024 8.30

I år beläggs sammanlagt över 4 000 kilometer landsvägar samt gång- och cykelvägar. Samma storleksklass uppnåddes senast 2020. Den exceptionellt livliga beläggningsperioden förklaras av regeringens tilläggsfinansiering och med denna hjälp kan man bryta ökningen av landsvägsnätets reparationsskuld. Sysselsättningseffekterna är också betydande.

Ny beläggning har erhållits runt om i Finland under innevarande år. Under innevarande år har sex entreprenörer utfört reparationsarbeten på landsvägsbeläggningar i nästan 50 entreprenader, i alla landskap i Fastlandsfinland och i mer än 190 kommuner.

År 2023 belades endast 1 682 kilometer landsvägar samt gång- och cykelvägar, men i år stiger siffran till mer än 4 000 kilometer med hjälp av tilläggsfinansiering som beviljats av regeringen. Merparten av arbetena under beläggningsperioden har redan slutförts.

”Vi vill tacka trafikanterna för deras tålamod. Den exceptionellt livliga beläggningssäsongen har medfört många vägarbeten som tillfälligt fördröjer färden. Säsongen fortsätter långt in på hösten, under kvällar och tidiga morgnar, vid skymning och mörker. Man sörjer alltså för säkerheten på beläggningsplatserna ända till slutet och följer hastighetsbegränsningar och annan skyltning på byggplatserna", säger Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket.

Cirka 2 300 personer sysselsatta med tilläggsfinansiering

Tilläggsfinansieringen, som regeringen beviljat för att bryta ökningen av reparationsskulden, har också haft en betydande sysselsättningseffekt. En tumregel kan anses vara, att en miljon euro sysselsätter nio personer i beläggningskedjan, så cirka 2 300 personer har sysselsatts med 250 miljoner euro.

Under de senaste åren har finansieringsramen varit knapp, så beläggningsarbetena har prioriterats för det mest trafikerade vägnätet på cirka 10 000 kilometer, där cirka två tredjedelar av trafiken går. Därav har det övriga vägnätets skick försämrats. Ökningen av beläggningar i dåligt skick bryts dock och till och med minskar något i år.

”Med större resurser har vi kunnat rikta beläggningsarbeten inte bara till det livligaste landsvägsnätet utan också till andra vägar av regional betydelse. I år utförs över hälften av alla beläggningsarbeten utanför det livligaste nätet", berättar Anttila.

I norra Finland färdigställs de sista objekten uppskattningsvis i månadsskiftet september–oktober. Däremot kan beläggningsarbetet i södra Finland sträcka sig ända till november. Efter beläggningsarbetet görs ännu vägmarkeringar innan byggplatsen är helt färdig.

Lika många gång- och cykelleder blev belagda senast år 2010

Ett exceptionellt år syns också på de statsägda gång- och cykelvägarna. Av dessa beläggs i år nästan 200 kilometer, när motsvarande siffra senast uppnåddes år 2010. Reparationsskulden bryts alltså också på gång- och cykelvägar.

"Man satsar på beläggning på gång- och cykelvägar enligt behov, och de resurser som fanns tillgängliga i år möjliggjorde betydligt större beläggningskilometer än under de senaste åren, vilket är mycket välkommet", konstaterar Anttila.

Mer information:

direktör för trafikledshållningen Virpi Anttila, Trafikledsverket
tfn 029 534 3642
[email protected]

De regionala NTM-centralerna informerar regionalt om beläggningsarbeten. I Trafikledsverkets karttjänst (Suomen Väylät) finns uppgifter om innevarande års beläggningsobjekt i hela landet.

Läs också:

Tilläggsfinansieringen bryter ökningen av reparationsskulden i vägnätet

Bilagor