Broarbeten i de österbottniska landskapen 2024: Nya broar och reparationer

Vägprojekt Pågående Södra Österbotten Österbotten Mellersta Österbotten

Under år 2024 förbättras vägnätet i de österbottniska landskapen betydligt, då flera broar förnyas och repareras. År 2024 används cirka 5 miljoner euro för att reparera och bygga broar i de österbottniska landskapen.


Broar som ska repareras och nya broar:

  • Kasin silta, Laihela (riksväg 3):  Denna viktiga bro förnyas helt och hållet år 2024. Den nya bron förbättrar trafikens smidighet och säkerhet.
  • Bron över Lappfjärds å, Kristinestad (riksväg 8):  Denna bro är en del av den livligt trafikerade riksväg 8. Bron kommer att förnyas under entreprenaden som pågår i två år. Den nya bron förbättrar trafikens smidighet och hållbarhet.
  • Sarvikanluoman silta, landsväg 664, Storå: Den nya bron blir färdig och den kommer att förbättra trafikens smidighet och säkerhet på landsväg 664.
  • Även 3–5 nya broar är under planering, vilka kommer att byggas under de närmaste åren.
  • Yli-Lestin silta, Lestijärvi:  Byggarbetet på bron Yli-Lestin silta inleddes i fjol och slutförs under år 2024.

På sommaren utförs också mindre reparationer av brokonstruktioner och olika underhållsarbeten på broarna.


Bron Kasin silta i Laihela kommer att förnyas. Bron är i så dåligt skick att den måste förnyas. Den nya bron byggs på den gamlas plats och den kommer att förbättra trafikens smidighet och säkerhet på ett betydande sätt. Under tiden som byggarbetet pågår görs en tillfällig omväg på den västra sidan av bron för att styra trafiken runt arbetsplatsen. Omvägen märks ut med skyltar. Byggarbetet inleddes i maj 2024 och det blir färdigt i november. 

Broarna i de österbottniska landskapen: Dåligt skick och viktbegränsningarna är ett problem

På vägarna i de österbottniska landskapen finns flera utmaningar när det gäller broarna. I de österbottniska landskapen finns till och med 81 broar som är i dåligt skick och 52 viktbegränsade broar. Trots att behovet av broreparationer är stort, räcker finansieringen inte till för att reparera eller förnya alla viktbegränsade broar.
Utmaningar på broar som är i dåligt skick:

  • Broarnas får sämre skick med tiden, vilket är en risk för trafiken.
  • Viktbegränsade broar begränsar den tunga trafiken och kan medföra utmaningar för logistiken.
  • Problemen med brons bärkraft motsvarar inte alltid skicket. Även en bro som är i gott skick kan vara viktbegränsad om den inte tål för stor belastning.

Broarbeten prioriteras på basis av flera olika faktorer såsom enligt hur brådskande arbetet är, objektet betydelse för trafiken och den tillgängliga finansieringen. De mest brådskande reparationsobjekten är broar som har blivit i avsevärt sämre skick och som orsakar risker för trafiken. Med avsikt på trafiken är de broar viktiga som har livlig trafik och som ger upphov till betydande olägenheter om de stängs eller förses med viktbegränsning. Den tillgängliga finansieringen är naturligtvis också en viktig faktor som inverkar på vilka broar som kan repareras.

Aktuellt 

Aktuell information om vägarbeten och störningar i vägtrafiken finns i tjänsten Trafikläget https://liikennetilanne.fintraffic.fi/pulssi/ 

Broarbeten meddelas också i NTM-centralen i Södra Österbottens sociala mediekanaler.  

Instagram: epelykeskus 
X: @EPELYkeskus 
Facebook: EPELYkeskus 

Mer information om broarna