Hoppa till innehåll

Vinterns första isbrytare kastar loss med destination Bottenviken 13.12

Publicerad 12.12.2019

Trafikledsverket har fattat beslut om att skicka den första isbrytaren till Bottenviken. Isbrytaren Otso lämnar Helsingfors den 13 december 2019.

Assistansperioden inleds tidigare i år än i fjol. I fjol gav sig den första isbrytaren ut på juldagen. Orsaken till den tidigare avgången är islägets utveckling i norra Bottenviken, havsvattnet i området är kallare än genomsnittligt.

De första assistansbegränsningarna för de nordliga hamnarna träder i kraft 15 december, när även Otso når fram till regionen. Trots att havsvattnet i norr är kallare än normalt, är läget i till exempel Finska viken det motsatta och där behövs tills vidare inga assistansbegränsningar. För närvarande assisterar isbrytarna Meteor och Iso-Pukki trafiken på Saimen. Om isläget tillåter det, håller man Saima kanal öppen till slutet av januari.

Fartygen trafikerar även i isförhållanden i princip varje dag dygnet runt. I enlighet med Trafikledsverket Väyläs servicelöfte får ett fartyg isbrytarassistans i genomsnitt inom fyra timmar. Isbrytarna opererar inte endast i farlederna in till hamnarna, utan en ansenlig mängd fartyg assisteras även på öppet hav.

Endast i Finland fryser alla hamnar till varje år

Finland har 30 hamnar som fungerar året runt och som vid behov får assistans med vintertrafiken.

”Vinterförhållandena i Finland skiljer sig från vinterförhållandena i alla andra länder, i och med att alla våra hamnar fryser till varje år. Även om havet inte fryser till helt varje vintersäsong, så gör kusterna det”, säger ledande sakkunnig inom sjöfarten Markus Karjalainen på Trafikledsverket Väylä.

Väylä bereder sig på en genomsnittlig vinter och utfärdar assistansbegränsningar för hamnarna utifrån isläget enligt samma principer som tidigare vintrar.

Numera kan en vinter då lugna köldperioder och milda blåsiga perioder turas om anses vara en genomsnittlig vinter. Inom sjöfarten är en mild vinter inte det samma som en lätt vinter. Under milda perioder är vindarna i regel sydliga till västliga, vilket skapar svårforcerade områden med issörja och packis utanför Finlands hamnar. När vindarna mojnar blir det i allmänhet kallare och ny is börjar snabbt bildas i de öppna områdena, och områdena med issörja som vindarna skapat fryser till och blir svåra att ta sig igenom. Detta innebär fler bogseringar i assistansverksamheten.

Isbrytning är samspel

Arbetsfördelningen inom isbrytningen i Finland fungerar så att tjänsteleverantörerna upprätthåller isbrytarmaterielen och Trafikledsverket Väylä ansvarar för att transportsystemet fungerar. Väylä avgör bl.a. när isbrytarna börjar operera och utfärdar hamnspecifika assistansbegränsningar utifrån fartygens isklass och dödvikt.

"För att kunna fatta rättidiga beslut för vi på Trafikledsverket Väylä kontinuerligt dialog med bl.a. isbrytarna, Meteorologiska institutet, lotsarna, rederierna, industrianläggningar och hamnarna", konstaterar Karjalainen.

Samarbete inom isbrytning sker även över nationsgränserna och därför har Finland fördrag med bland andra Sverige och Ryssland.

Information om assistans- och isläget: www.baltice.org

Trafikledsverket Väyläs vintersjöfart:

E-post: [email protected]

Journummer (24 h): 050 471 4850

Vintersjöfartswebbplats: här finns bl.a. instruktioner för vintersjöfart på finska, svenska, engelska och ryska: https://vayla.fi/web/sv/yrkessjofart/vintersjofart

Ytterligare information

Tuomas Taivi, sakkunnig inom sjöfart

Telefon: 029 534 3328 eller [email protected]

 

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv