Hoppa till innehåll

Trafikledsverket förnyar eller avlägsnar sammanlagt 300 plankorsningar före utgången av 2021

Publicerad 10.06.2020

Den nya belysningen vid Korvenranta plankorsning togs i bruk på banavsnittet Lahtis–Heinola i maj 2020.


På den internationella plankorsningsdagen är det glädjande att meddela att det plankorsningsprogram som kommunikationsministeriet startade 2018 utvidgades under projektets gång. När programmet avslutas nästa år har säkerheten ökats vid trehundra plankorsningar runt om i Finland i stället för de 65 plankorsningar som fanns i den ursprungliga planen.

Inom ramen för programmet avlägsnar Trafikledsverket 177 och förbättrar 129 plankorsningar enligt den nuvarande planeringssituationen.

"Med vår egen och den regionala planeringen har vi nått ett så bra slutresultat. Ett exempel är att när det hittills har funnits fyra plankorsningar på någon sträcka har vi genom att bygga omfartsvägar kunnat avveckla tre av dem och dessutom utveckla säkerheten vid den återstående plankorsningen ", berättar trafiksäkerhetssakkunnig Jarmo Koistinen vid Trafikledsverket.

Även om det arbete som nu pågår avsevärt förbättrar situationen, finns det fortfarande 2550 plankorsningar i Finland också efter detta program.

"Det finns arbete ännu för många år och vid Trafikledsverket har vi förbundit oss att förbättra trafiksäkerheten även till denna del", fortsätter Koistinen.

De största projekten på banavsnitten Lahtis–Heinola och Tammerfors–Björneborg

Av de pågående plankorsningsprojekten är Lahti-Heinola störst när det gäller säkerhetsanordningarna. Efter projektet finns det 29 nya eller förnyade säkerhetsanordningar vid plankorsningarna på området.

"Tyvärr har vi inte kunnat minska antalet plankorsningar på detta banavsnitt, eftersom vägarna och banan ställvis löper nära varandra och dessutom väldigt nära bebyggelse, så omfartsvägar har inte kunnat byggas. Genom att införa den senaste tekniken i plankorsningarna kan säkerheten förbättras avsevärt ", säger Koistinen.

Ett annat viktigt projekt inleds på banavsnittet Tammerfors–Björneborg. Detta projekt på 40 miljoner euro ökar möjligheterna för dem som bor och rör sig i närheten att ta sig över banan på ett säkrare sätt, då de nuvarande plankorsningarna i första hand ersätts med väg- eller broarrangemang eller utrustas med säkerhetsanordningar, samt på annat sätt förbättras så att de blir säkra.

Trafikledsverket informerar aktivt om alla pågående plankorsningsprojekt: Objekten och mer information finns på den här kartan.

Även om säkerheten ökar, är det beteendet hos dem som korsar banan som avgör

Alla investerings- och underhållsprojekt kommer att synas under de kommande åren som en minskning av antalet olyckor.

"I takt med att antalet plankorsningar har minskat, har också antalet olyckor minskat", gläder sig Koistinen.

"Inget arbete som vi utför eliminerar dock skyldigheten för den som använder plankorsningen att vara uppmärksam när han eller hon korsar banan med bil eller på annat sätt", påminner Koistinen.

Gör så här när du kommer till en plankorsning:

1. Sakta ner farten och koncentrera dig. Du måste sakta ner farten i god tid oberoende av om du rör dig med bil, cykel eller till fots. Minimera även faktorer som stör koncentrationen.
2. Titta och lyssna. Kontrollera båda riktningarna innan du passerar spåret. Kom ihåg att plankorsningen inte är ett övergångsställe och att tåget alltid har förkörsrätt.
3. Korsa banan när det är säkert. Det är alltid den som korsar banan som ansvarar för att det görs på ett säkert sätt.

Plankorsningen är dagens viktigaste stopp! Trygg plankorsningsdag – idag och alla andra dagar!

Mer information:

Sakkunnig, trafiksäkerhet Jarmo Koistinen, tfn 029 534 3166, [email protected]

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv