Hoppa till innehåll

Svåra tjäl- och menföresproblem torde kunna undvikas nästan överallt

Publicerad 12.3.2014

I vår förväntas mindre tjäl- och menföresproblem än normalt i största delen av landet på såväl järnvägarna och landsvägarna som i skärgårdstrafiken. Den milda vintern har ändå lett till skador på vägarna.

Den varje vår återkommande tjällossningen är i allmänhet ett stort problem på järnvägarna, men nu ser situationen bättre ut än vanligt. På landsvägarna förväntas tjällossningen vara svårare än normalt bara på grusvägarna i Kajanaland. I skärgården kan man i vår knappast ens tala om menföre.

Få tjälproblem på järnvägarna i vår

På järnvägarna ser tjälsituationen i vår ut att vara bara hälften så svår som i fjol. Vårvinterns köld och övriga förhållanden kan dock förändra situationen.

Man förutspår att det måste införas begränsningar till följd av tjälen på cirka 40 bankilometer. På grund av den exceptionellt milda vintern blir trafikolägenheterna orsakade av tjälen betydligt mindre än uppskattat. Det slutliga antalet begränsningar till följd av tjälen beror på vädret i början av våren.

Tjällossningsproblemen uppstår varje år på samma ställen. Trafikverket strävar efter att minska tjälens inverkan på trafiken i samarbete med driftsentreprenörerna och trafikidkaren. Drift- och underhållsentreprenörerna kontrollerar ständigt om tjällossningen har gett upphov till förändringar på deras respektive banavsnitt. De vidtar samtidigt nödvändiga drift- och underhållsåtgärder för att man ska slippa införa hastighetsbegränsningar och kunna minimera tjälskadorna.

Då de översta markskikten börjar tina på våren, kan smältvattnet inte alltid rinna bort och banvallarna inte heller torka. Det kan också finnas både tjälskadade och tinade markskikt ovanpå varandra. Då marken under rälsen fryser till, leder det till ojämna tjällyftningar. För att man ska kunna garantera tågens säkra framfart är det därför nödvändigt att införa hastighetsbegränsningar på banavsnitt med tjälskott.

På landsvägarna har den milda vintern skadat beläggningar

Tjällossningen förväntas vara lättare än normalt på grusvägarna i största delen av landet. Bara i Kajanaland förutspås tjällossningen vara svårare än normalt och vid Bottenviken och i södra Lappland normal.

De belagda vägarna har lidit av vinterns milda och regniga väder klart mera än normalt. Det förekommer många sprickor samt gropar och andra skador i beläggningarna. Under dubbdäckssäsongen har det bildats spår på de livligt trafikerade vägarna. På de mest skadade vägarna med omfattande spårbildning är man tvungen att införa hastighetsbegränsningar, som gäller tills man har hunnit reparera dem.

Tjälen har redan börjat smälta och menförestiden börjar mycket tidigare än normalt. Man kan vara tvungen att införa viktbegränsningar i vår, precis som så ofta under de senaste åren. Den milda vintern har redan nu orsakat ytliga tjälskador på grusvägarna, varvid den mjuka ytan försvårar trafiken.

Tack vare de små snömängderna förväntas just inga översvämningar, särskilt inte om det bara regnar lite under våren. Trummorna i landsvägarnas sidodiken är igenfrysta på många ställen, vilket kan medföra att vattnet stiger upp på vägen när smältningen kommer igång. Det finns många enskilda väganslutningar, och det är deras ägare som ansvarar för att trummorna hålls öppna.

Förekomsten av tjällossning beror på vädret under våren. Torrt och soligt väder samt nattfrost håller den begynnande tjällossningen i schack. De flesta tjälfarliga vägarna finns i de mellersta delarna av landet, där marken och terrängförhållandena är gynnsamma för tjälbildning och där antalet grusvägar är stort.

Till följd av tjällossningen införs årligen viktbegränsningar på 600–2 000 vägkilometer. Förra våren fanns det cirka 900 kilometer viktbegränsade landsvägar och ännu på hösten över 100 kilometer då de rikliga regnen mjukade upp vägkropparna.

Isläget stör inte förbindelsefartygstrafiken i skärgården

I vinter har det ställvis funnits betydligt mindre is i skärgården än vid motsvarande tidpunkt under de föregående åren och därför är menförestiden också exceptionell. Havet är till största delen redan öppet och förbindelsefartygstrafiken fungerar normalt.  Isflaken, som packats ihop vid stränderna, har främst stört trafiken för landsvägsfärjorna vid några färjlägen.

För skärgårdens förbindelsefartygstrafik har hela vintern varit lätt. Också på rutter där vintern vanligen orsakar problem har trafiken nu kunnat skötas med förbindelsefartyg. Också på de rutter där trafiken i regel sköts med svävare har man redan återgått till trafik som bedrivs under säsongen med öppet vatten.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv