Hoppa till innehåll

Slåtter vid vägkanterna ger trygghet och stöder bevarandet av naturens mångfald

Publicerad 11.6.2021 8.00

 

Sommarens ankomst sätter fart på vägrenen - slåtterarbetet börjar. 

Från och med juni anländer arbetare och arbetsmaskiner till grönområdena längs landsvägarna. Trafikledsverket påminner bilister och andra trafikanter att uppmärksamma arbetsmaskiner som rör sig vid vägarnas vägrenar och på sidodikenas slänter, att förutse hur arbetsmaskinerna rör sig och vid behov sänka farten för att undvika farliga situationer.
 
Behovet av att slåttra vägrenen diskuteras livligt varje sommar. Mika Terhelä, som är sakkunnig inom vägunderhåll vid Trafikledsverket, motiverar slåttringen och slyröjningarna med tungt vägande skäl.

”Vildvuxen vegetation precis längs vägarna är en riskfaktor för trafikanter såväl som för djuren som gömmer sig i vegetationen”, säger Terhelä. ”Slåtter och rensning av snår görs för att förhindra trafikolyckor. Tillräcklig synlighet måste bevaras även i allmänhet, särskilt i kurvor, korsningar och nära övergångsställen.” Genom slåtter och slyröjning kan vägmiljön hållas tydlig. ”  

Rensningsarbetet syftar till att säkra obehindrad sikt för trafikanter och att förhindra tillväxten av snår alltför nära körbanorna. En god sikt ger föraren tid att reagera på oväntade situationer. 

Rensning av snår längs vägsträckningarna görs med flera års mellanrum på en större yta än slåtterarbetet. Både slåtter och slyröjning är viktiga också med tanke på underhållet av landsvägarna, för att diken och andra vägkonstruktioner ska fungera på avsett sätt.

Slåtter främjar även bevarandet av naturens mångfald. Regelbundet slåtter av vägkanter har med tiden skapat ett betydande antal ersättande livsmiljöer för gräsmarks-och ängmarksarter och till och med hotade arter. Slåtter upprätthåller dessa värdefulla livsmiljöer som påminner om traditionella biotoper.

Slåtter genomförs två gånger på sommaren längs de mest livligt trafikerade vägarna. På dessa vägar görs den första slåttern enligt de nuvarande anvisningarna med smal omfattning, vilket också hjälper arterna längs vägarna att förnyas. Den andra slåttern görs över ett bredare område senare på sommaren. På vögar med mindre trafik görs slåttern en gång per sommar i juli-augusti med en bredd på två meter.

Önskemål om senareläggning av slåtterarbetena framförs ofta. ”Slåtterarbetet kan inte senareläggas i all oändlighet på grund av trafiksäkerhet och kostnader. Kostnaderna för slåtterarbetet skulle öka då slåtter med korta mellanrum skulle kräva en betydligt större mängd slåtterutrustning”, konstaterar Terhelä.

Slåtter bekämpar skadliga främmande arter

Även skadliga främmande arter har tagit fäste vid vägkanterna. Det blomsterlupin har spridit sig mest och i bekämpningen av arten är det viktigt att förhindra att den sprids från frön till nya växtplatser. Därför sparas inte blommande lupiner vid slåtter. Förekomster av den farliga tromsölokan bortskaffas separat vid upptäckt.

Invasiva arter vid vägkanterna får inte bortskaffas utan tillstånd. Om ni planerar bekämpningsåtgärder inom vägområdet, kontakta den riksomfattande Trafikens kundtjänst, som ger mer information om förutsättningarna för genomförandet

•    Har du stött på en främmande art? Meddela detta i Portalen för främmande arter.

•    Du kan ge respons om slåtterarbetet via Trafikens kundservices  Responskanal

•    Mer information om landsvägarnas sommarskötsel finns på Trafikledsverkets webbplats

•    Mer information om slåtter av vägkanter finns också på NTM-centralens webbplats.

Mer information:
Marketta Hyvärinen
Expert, Teknik och miljö, Trafikledsverket
tel. 029 5343 261
[email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv