Hoppa till innehåll

Responsen ledde till effektiverad fartygstrafikservice

Publicerad 24.5.2013

Utvecklingsobjekten som lyftes fram i kundenkäten 2012 syns i sjötrafikledningens verksamhet. Under tiden 14.6 - 1.9.2012 samlade vi med hjälp av en anonym kundenkät in information om i vilken utsträckning sjötrafikledningens (VTS, GOFREP och Turku Radio) verksamhet har motsvarat kundernas förväntningar och hur verksamheten kunde förbättras.

Sjötrafikledningen har fokuserat på att förbättra kundservicen, bl.a. genom att satsa på VTS-operatörernas språkkunskaper samt genom en mer mångsidig tillämpning av lagstiftningen i VTS-arbetet. Instruktionerna och VTS-operatörernas simulatorövningar har förenhetligats i de olika områdena.

I simulatorövningarna uppmanas VTS-operatörerna att använda sina fulla befogenheter och i tid ingripa i trafiksituationer. För att VTS ska få en starkare roll och bättre möjligheter att påverka, har andelen där lagfrågor och befogenheter klargörs fått mera utrymme inom utbildningen för VTS-operatörer. Man har också börjat förenhetliga användningen av de engelska standardfraserna.

Bothnia VTS-servicen hör nu åter till Trafikverkets verksamhetsfält för sjötrafikledning. Arbetet med att utveckla Bothnia VTS fortsätter och man har beslutat att höja servicenivån så att den från och med 1.6.2013 också omfattar fartygstrafikreglering och navigationsassistans. Vi kommer att informera mera om detta i olika sjöfartspublikationer.

Samarbetet under vintersäsongen mellan VTS, isbrytarna och lotsarna utvecklas. Det ordnas fler samarbetsmöten och bl.a. utredningarna angående lotsplatserna har gjorts i samarbete med lotsarna.

För att göra informationsspridningen snabbare,har Master's Guiderna nu också publicerats i html-format och uppgifterna publiceras även i utlandet.

Respondenterna stöder en övergång till engelskspråkig fartygstrafikservice i havsområdena. Vi har börjat förbereda denna åtgärd som ökar sjösäkerheten.

Vi tackar alla som har besvarat enkäten. Responsen är mycket viktig för att kontrollera kvaliteten på sjötrafikledningen och för att upprätthålla servicen. Insamling och uppföljning av respons är en del av vårt kvalitetssystem. Arbetet med att utveckla sjötrafikledningen fortsätter och vi önskar att ni ger respons också i fortsättningen. Vi skickar ut kundenkäter till våra kunder och samarbetsparter vartannat år, vilket betyder att nästa enkät skickas ut 2014.

Ytterligare information

Thomas Erlund
Chef för sjötrafikledningsenheten
Tfn 020 637 3213
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv