"Vi kunde inte göra stora ändringar i farleden, eftersom de skulle kräva behandling enligt vattenlagen jämte tillståndsansökningar och administrativa höranden (t.ex. markägare) om farleden skulle förbättras, och nu fanns det inte tid för sådant. Vi var tvungna att hitta på idéer på ett smidigare sätt och se med vilka lättare åtgärder man kunde får terminalfartyget och dess påfyllningstransporter fram till hamnen", berättar Olli Holm, ledande expert på farledshållning vid Trafikledsverket.
"Vi förstod genast att ett sådant projekt endast kan främjas genom ett välfungerande och omfattande samarbete. Flera aktörer behövdes: terminalens ägare Gasgrid, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Finnpilot, Alfons Håkans som ansvarar för bogserbåtsverksamheten och Ingå hamn. Vi höll kontakt mycket intensivt", berättar Jarkko Toivola, sjötrafikdirektör vid Trafikledsverket.
Projektet hade många utmaningar. Ingå farled är endast cirka 150 meter bred och eftersom LNG-fartygen är upp till 50 meter breda återstår det inte mycket utrymme på farleden. Ingå hamn är också mycket trång för sådana här fartyg som är upp till 300 meter långa. Även sättet på vilket terminalfartyget förs fram till hamnen är avvikande i finländska förhållanden.
"Fartyget leds fram med fyra bogserbåtar, vilket man inte har erfarenhet av i Finland. I allmänhet används högst två bogserbåtar. De sista två kilometrarna backar dessutom fartyget in i hamnen. Reaktionstiden för stora fartyg är också mycket lång. Dessa utmaningar löste vi under sommaren", berättar Holm om hur projektet framskrider.