Hoppa till innehåll

Kundtillfredsställelsen gällande trafiksystemet och resekedjorna på samma nivå som tidigare – vägarnas skick oroar

Publicerad 13.11.2013

Trafikverket genomför vartannat år en enkät om medborgarnas tillfredsställelse med trafiksystemet och resekedjorna för att Trafikverket och dess intressentgrupper ska få information om servicenivån i rese- och transportkedjorna samt om trafiksystemet. Trafiksystemet behandlas som en helhet i undersökningen.

Den allmänna tillfredsställelsen på god nivå

Sedan 2011, då den föregående undersökningen genomfördes, har det inte skett någon märkbar förändring i respondenternas allmänna tillfredsställelse i fråga om hur resorna fungerar och med säkerheten under resorna. Av respondenterna var omkring 70% mycket eller ganska nöjda med hur resorna fungerar och med säkerheten under dem. Däremot har kundtillfredsställelsen minskat i kommuner med mindre än 20 000 invånare.

Punkligheten i närtågstrafiken fick bättre vitsord än tidigare

I Helsingforsregionen frågade man separat om metro-, buss-, närtågs- och spårvagnstrafiken. Respondenterna var nöjdare än tidigare med informationen gällande störningar och exceptionella situationer i Helsingforsregionens alla färdmedel; här uppvisade närtågstrafiken den största ökningen. Man var också nöjdare än tidigare med punktligheten och restiden i närtågstrafiken.

Man var lite nöjdare med fjärrtrafiken än tidigare

Tillfredsställelsen med kollektivtrafiken på långa (över 100 km) resor bedömdes separat för tåg-, buss- och flygtrafikens del. Gällande långa bussresor var man nöjdast med trafiksäkerheten och säkerheten överlag, informationen om förbindelser, tidtabeller och priser samt att förbindelsen överhuvudtaget finns. Missnöjdast var man över biljettpriserna, parkeringen på stationerna samt informationen gällande störningar och exceptionella situationer. Inom flygtrafiken orsakade biljettpriserna mest missnöje. Nöjdast var man med säkerheten och restiden.

Också inom fjärrtågstrafiken var man nöjd med säkerheten, med att förbindelserna finns och informationen om förbindelserna. Missnöjdast var man över biljettpriserna, tidtabellsenligheten samt informationen om störningar och exceptionella situationer. Tillfredsställelsen med biljettpriserna, restiden, tidtabellsenligheten och informationen vid störningar och i exceptionella situationer har ändå ökat jämfört med den tidigare undersökningen. Förbättringen är ändå inte lika stor för närtågstrafiken, men ändå riktgivande.

Gatornas och vägarnas skick orsakar missnöje

Bilisterna gav förhållandena i den egna bostadsregionen och på långa bilresor ett lite sämre vitsord än tidigare. Då man bedömde bilresorna i den egna bostadsregionen, var man i huvudstadsregionen missnöjdare med trafiksmidigheten, restiden och parkeringsarrangemangen än annanstans i Finland. I små stadsregioner var man igen missnöjd med gatornas och vägarnas skick, men däremot nöjd med restiden och parkeringsarrangemangen.

Gällande långa bilresor var man särskilt nöjd med informationen och vägvisningen, trafiksmidigheten och restiden. Klart missnöjdast var man med gatornas och vägarnas vinterunderhåll, informationen om störningar och exceptionella situationer samt gatornas och vägarnas skick.

Missnöjet har ökat sen 2011, särskilt gällande gatornas och vägarnas skick samt vinterunderhållet. Detta gäller för biltrafiken både inom den egna bostadsregionen och på långa bilresor. Missnöjet med gatornas och vägarnas skick i den egna bostadsregionen har ökat i alla slags områden, men särskilt i kommuner med mindre än 20 000 invånare.

Tillfredsställelsen med den lokala kollektivtrafiken varierar mellan de olika regionerna

Respondenterna var i genomsnitt rätt så nöjda med de lokala kollektivtrafiktjänsterna i sin egen bostadregion. Det fanns ändå stora regionala skillnader i tillfredsställelsen mellan regionerna, eftersom kollektivtrafikens servicenivå och möjligheterna att använda kollektivtrafik varierar betydligt mellan de olika bostadsregionerna.

Biljettpriserna orsakade mest missnöje. Inom kollektivtrafiken orsakade även rutternas och tidtabellernas ändamålsenlighet, utbudet särskilt kvällar och under veckoslut och i vissa regioner bristen på förbindelser missnöje.

För fotgängar- och cykeltrafikens del finns det utrymme för utveckling gällande underhållet

Av alla färdsätt fick cykeltrafiken det sämsta vitsordet. Det allmänna vitsordet både för fotgängar- och cykeltrafiken sjönk något jämfört med föregående undersökning. För fotgängartrafikens del var man nöjdast med antalet fotgängarleder, säkerhetskänslan i övrigt samt tillgängligheten i fotgängaromgivningen. Missnöjdast var man med vinterunderhållet, ledernas skick och trafiksäkerheten.

För cykeltrafikens del var man nöjdast med smidigheten i cykeltrafiken, antalet cykelvägar samt säkerhetskänslan i övrigt. Mest missnöje orsakade vinterunderhållet och tillgången på cykelparkering vid kollektivtrafikstationerna. För båda färdsättens del hade tillfredsställelsen gällande ledernas fortsättning och anslutningar klart minskat.

Undersökningen genomfördes som en statistisk stickprovsundersökning via internet och per post i maj-juni 2013. Urvalet omfattade 13 942 personer som representerade hela landet. 3 851 personer svarade på enkäten. Svarsprocenten var 27,6.

Länk till undersökningen: Medborgarnas tillfredsställelse med trafiksystemet och resekedjorna. Enkät 2013


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv