Hoppa till innehåll

I en grönare riktning eller med gemensamma krafter – i scenarierna för vägtrafiken beskrivs utvecklingsperspektiven fram till 2030

Publicerad 12.2.2014

I scenarierna för vägtrafiken beskrivs utvecklingsperspektiven fram till 2030

12.2.2014 Vägtrafikens utveckling bestäms inte av enskilda faktorer, utan utvecklingen sker som ett resultat av förändringar i omvärlden och aktiva utvecklingsåtgärder. I en ny studie av Trafi och Trafikverket har man kartlagt faktorer som påverkar vägtrafikens utveckling och skapat fyra alternativa scenarier för utvecklingen fram till 2030.


Förändringen i åldersstrukturen, urbaniseringen, klimatförändringen, globaliseringen och digitaliseringen är megatrender som även utformar utvecklingen inom vägtrafiken och som kommer fram på olika sätt i scenarierna som skisseras i studien av Trafi och Trafikverket. Trots många fördröjande krafter utvecklas framtidens resebehov och -lösningar snabbt och mångfalden av sätt att resa ökar inom vägtrafiken.

Många olika fenomen påverkar vägtrafikens framtid

I scenarierna som tagits fram i studien betonas att den framtida vägtrafikutvecklingen inte bestäms av endast ett fenomen eller en faktor. Vägtrafiken är en mångsidig helhet som troligtvis fortsätter att ändras och splittras.
 

  • I scenariot I en grönare riktning betonas miljötänkandet. Virtuella kontakter ersätter resebehov och biobränslen blir allmänna. Myndigheterna intar en aktiv roll för att stöda system som främjar trafiksäkerheten.
  • I scenariot Med gemensamma krafter förstärks gemenskap och socialt tänkande. Befolkningen koncentreras starkt till stadsregionerna och närtrafik gynnas.  Gemenskapen betonas även när reseinformation sprids.
  • I scenariot Mot tillväxt är den ekonomiska tillväxten snabb och vi går mot ett 24/7-samhälle. Reseaktiviteten är stor och de internationella kontakterna ökar. Näringslivets konkurrenskraft främjas genom trafikinvesteringar.
  • I scenariot Skillnaderna kommer fram betonas i synnerhet den differentierade utvecklingen. Den ekonomiska utvecklingen är svajig och skillnaderna mellan regioner och befolkningsgrupper ökar. Vid resor i städerna utnyttjas ofta många färdsätt och vikten av fungerande resekedjor betonas

”Alla omvärldsförändringar måste beaktas samtidigt när vi funderar på hur vägtrafiken kommer att utvecklas och hur vi ska utveckla den. Scenarierna fungerar som verktyg för att betrakta eventuella förändringar och väcker tankar om vad som är eftersträvansvärt och hur vi kunde stöda ett uppnående av den önskade framtiden”, säger vägtrafikdirektör Sami Mynttinen vid Trafi och ledande sakkunnig Risto Kulmala vid Trafikverket.

Studien Vägtrafikens omvärld och resande fram till 2030 – fyra scenarier har genomförts av Trafikforskningscentret Verne vid Tammerfors tekniska universitet.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv