Hoppa till innehåll

Hård konkurrens om områdesentreprenaderna för drift och löpande underhåll på landsvägarna

Publicerad 6.5.2014

Trafikverkets årliga konkurrensutsättning av entreprenaderna för den dagliga driften och underhållet på landsvägarna har avgjorts. I år stod 17 områdesentreprenader runt om i Finland i tur att konkurrensutsättas. I fråga om marknadsandelarna skedde inga större förändringar förutom att Lemminkäinen Oy, som vann områdesentreprenaden i Björneborg, kom med.

De nu konkurrensutsatta områdena gick till fem entreprenörer, som huvudsakligen ansvarade för dem också tidigare, men i en lite annan ordning. Entreprenören utbyttes i sju entreprenader. Lemminkäinen Oy, som nu kom med i driftentreprenaderna, vann en entreprenad och fick en liten marknadsandel. Destia Ab fick den största marknadsandelen. Destia Ab vann tio områdesentreprenader och ökade sin marknadsandel trots att företaget förlorade en entreprenad. YIT Rakennus Oy, som vann fyra entreprenader, ökade också sin marknadsandel fastän entreprenadernas antal förblev oförändrat. Både Savon Kuljetus Oy samt Kuljetus ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy vann en entreprenad. NCC Roads Oy vann ingen entreprenad utan förlorade en, varför också marknadsandelen minskade.

Uppgifterna varierar mellan vinterväghållning och skötsel av grönområden

De centrala uppgifterna i områdesentreprenaderna består av vinterväghållning, skötsel av grusvägars yta, grönområdes- och renhållningsarbeten, underhåll av olika slags utrustningar och anordningar som t.ex. vägmärken samt lappning av beläggningar. Närings-, trafik- och miljöcentralerna övervakar driftsarbetena.

Entreprenaderna klassificeras som mycket krävande, krävande och basentreprenader utgående från deras svårighetsgrad. I år konkurrensutsattes tre mycket krävande entreprenader, sju krävande entreprenader och sju basentreprenader. I Esbo områdesentreprenad som skiljer sig från de övriga testar man hur driftledningsentreprenader, som härletts från modellen för projektledningsentreprenader, lämpar sig för områdesentreprenader. Entreprenadperioden är huvudsakligen fem år, men i två av årets entreprenader är den sju år och i en av entreprenaderna exceptionellt fyra år. Entreprenadperioden startar i oktober.

Prisnivån sjönk något

I största delen av entreprenaderna var konkurrensen hård eller till och med mycket hård.  Priset på de erhållna anbuden uppgick till sammanlagt 238 miljoner euro och överskred Trafikverkets totala kostnadsberäkning med knappa 0,5 procent.

Priserna på drift (den andel av entreprenaderna som bäst kan jämföras) låg på en lite lägre nivå än i fjol, då man utelämnat entreprenaderna i Esbo och Vanda som tydligt avviker från de övriga entreprenaderna. Det är mycket svårt att jämföra priserna på de entreprenader som konkurrensutsätts under olika år eftersom det är fråga om entreprenader av så olika slag. Också innehållet i de olika entreprenaderna har börjat avvika allt mer. T.ex. lappning av beläggningen finns med i de flesta områdesentreprenader, fastän detta arbete också utförs som separata entreprenader.

Vinnarna av entreprenaderna som startar i år och deras marknadsandelar (fjolårets marknadsandelar inom parentes):

- Destia Ab 57,6 procent (56 %)

- YIT Rakennus Oy 27,3 procent (25,6 %)

- NCC Roads Oy 8,7 procent (10,5 %)

- Savon Kuljetus Oy 3,8 procent (2,7 %)

- Lemminkäinen Infra Oy 1,4 procent

- Pahkakangas Oy 0,9 procent (1,0 %)

- TSE-Tienvieri Oy 0,3 procent (0,4 %)

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv