Hoppa till innehåll

Handelssjöfarten löper smidigt också på vintern tack vare ett effektivt samarbete

Publicerad 28.1.2015

Det är livsviktigt för Finland att handelssjöfarten fungerar i alla väderleksförhållanden, då över 80 procent av vårt lands utrikeshandel sker sjövägen. Ett nära samarbete mellan Trafikverket, Sjöfartsverket i Sverige, Trafiksäkerhetsverket Trafi, hamnarna, isbrytarna, VTS-centralerna och de övriga aktörerna i sjöfartsbranschen säkerställer att handelssjöfarten fungerar också under stränga köldvintrar. Apelsinerna i närbutiken tar inte slut ens då hela Östersjön är isbelagd.

Tuomas Taivi, sakkunnig inom vintersjöfart vid Trafikverket säkerställer att verksamhetsförutsättningarna för vintersjöfarten uppfylls:

- Min huvudsakliga uppgift är att fastställa hur fartygstrafiken till och från Finland fås att löpa tryggt och smidigt vintertid. Jag följer dagligen med isläget bl.a. via Meteorologiska institutets Istjänst. Om situationen så kräver fattar Trafikverket beslut om att skicka isbrytare för att assistera fartygen som trafikerar i is. 

Trafikverket svarar också för införandet av trafikrestriktioner för isbrytarassistansen och beviljandet av dispens. Det krävs att fartyg som anlöper finska hamnar vintertid ska höra till en isklass som visar fartygets förmåga att röra sig i is. Genom trafikrestriktionerna reglerar man isbrytarassistansen för fartygen i de olika isklasserna. Man vill öka sjösäkerheten genom att begränsa trafikeringen med sådana fartygs som inte har den maskineffekt som krävs, ett tillräckligt kraftigt skrov eller övriga nödvändiga egenskaper och som därför inte lämpar sig för isförhållandena i Östersjön

Taivi för in trafikrestriktionerna i trafikdatasystemet, där de uppdateras på webbplatsen Baltice, som Trafikverket upprätthåller. På östersjöländernas gemensamma webbplats Baltice kan man också följa med isbrytarnas rörelser samt väderleks- och isförhållandena.

Också under de strängaste vintrarna är istjockleken i Östersjön under 1 meter. Just nu är den 5–40 cm. De konventionella isbrytarna Kontio och Otso assisterar redan i Bottenviken. Trafikverket har totalt nio isbrytare.

- Vintern har varit rätt så mild, men situationen kan snabbt förändras. Jag dejourerar 24 timmar i dygnet. Varje år bereder vi oss på en normal eller sträng vinter.

Katri Sipilä

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv