Hoppa till innehåll

Beläggningsarbetet inleds på landsvägarna

Publicerad 21.4.2021 9.00

Beläggnings- och reparationsarbetena på landsvägarna inleds under de närmaste veckorna runtom i Finland. I år kommer cirka 2 500 kilometer att få ny beläggning.

Det finns tydliga vårtecken i luften: vädret blir varmare och man kan bonga vägarbeten i trafiken igen. Beläggningsarbetena inleds redan i slutet av april om vädret tillåter, men huvudsakligen i maj.

Trafikledsverket och NTM-centralerna uppskattar att cirka 2 500 kilometer landsväg kommer att få ny beläggning i år.

”Det är viktigt att förnya beläggningen både ur väganvändarens och väghållarens synvinkel. När beläggningen är i gott skick ökar kundnöjdheten och bland annat körkostnaderna minskar. Samtidigt säkerställer man att vägens konstruktion hålls i skick och får en längre brukstid”, konstaterar Trafikledsverkets branschdirektör Virpi Anttila.

I fjol förnyades beläggningen på cirka 4 000 kilometer landsväg, vilket gjorde det möjligt att stoppa reparationsskulden för belagda vägar. Siffran var exceptionellt bra främst på grund av tilläggspengarna som man uttryckligen fick för beläggningen. Det låga priset på bitumen under fjolåret gav dessutom tilläggsfinansieringen större effekt.

”I år är beläggningen i samma storleksklass som på 2010-talet i genomsnitt. Målet är att vi ska kunna belägga cirka 4 000 kilometer varje år. På så sätt kan vi till och med minska reparationsskulden för vägnätet”, berättar Anttila.

Även gång- och cykelvägar får ny beläggning: i fjol fick hela 170 kilometer ny yta och i år är målet över 120 kilometer.

Det finns sammanlagt cirka 50 000 kilometer belagda landsvägar i Finland och cirka 7 100 kilometer av dessa är i dåligt skick.

Ett vägarbete är också en arbetsplats

Vid vägarbeten måste hastighetsbegränsningarna i allmänhet sänkas tillfälligt. Genom att följa hastighetsbegränsningarna förbättrar du trafiksäkerheten och gör vägarbetet säkrare.

”Säkerheten vid arbetsplatserna och för arbetstagarna vid är viktig för oss. Vi använder till exempel följebilar för att på ett säkert sätt leda trafiken förbi vägarbetet. Det är bra att komma ihåg att säkerheten i vägtrafiken är ett samarbete”, konstaterar Anttila.

Hastighetsbegränsningarna som gällt under vägbygget kan avlägsnas när alla skeden i beläggningsarbetet och vägmarkeringsarbetena är färdiga. Vägmarkeringsarbetena slutförs i allmänhet senast tre veckor efter att beläggningsarbetet slutförts.

Aktuell information om beläggningsarbeten i karttjänsterna

Trafikledsverket har en karttjänst där ämbetsverket samlar information om kommande beläggningsarbeten. Årets bekräftade beläggningsarbeten finns redan på kartan.

Dessutom lönar det sig för trafikanterna att följa Fintraffics tjänst Trafikläget. Tjänsten innehåller till exempel uppgifter om pågående beläggningsarbeten och andra vägarbeten.

Mer information

Virpi Anttila
branschdirektör, trafikledshållning
Trafikledsverket
tfn 029 534 3642
[email protected]


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv