Banprojektet Hyvinge–Hangö: Avlägsnandet av trädbeståndet inleds efter sommaruppehållet
Publicerad 14.8.2025 14.45
Arbetet med att avlägsna riskträd på banavsnittet Hyvinge–Karis som avbröts i maj 2025 inleds på nytt måndagen 18.8.2025. Våren 2026 avbryts arbetet på nytt under tiden 1.4–31.7.2026 på grund av fåglarnas häckningstid. I sin helhet beräknas arbetet bli klart i början av 2027.
Arbetet med att avlägsna riskträd inleds vecka 34 vid Havsvägsbron i Vichtis. Allt som allt avlägsnas trädbeståndet på banavsnittet Hyvinge–Karis i banans omedelbara närhet i kommunerna Raseborg, Lojo, Vichtis och Nurmijärvi. Målet är att få bort höga träd och buskar längs banan. Entreprenör är SMP Infra Oy.
Entreprenören kontaktar de markägare som berörs av avlägsnandet av riskträd innan arbetet inleds. Trädbeståndet avlägsnas från järnvägens skyddsområde, med vilket avses det område på båda sidor om banan som sträcker sig 30 meter från mitten av det yttersta spåret.
"I början av året fick vi mycket respons om hur avverkningarna genomfördes och därför har praxisen utvecklats. Vi strävar efter att lämna mer mindre träd i terrängen. Arbete som utförs som multimaskinsavverkning och med skogsmaskin förutsätter dock fortfarande förhandsröjning och vi måste utöver de egentliga riskträden också avlägsna en del mindre träd och undervegetation", berättar Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.
Träd och ris som avlägsnats utnyttjas som energived
Trämaterial som uppstår vid avlägsnande av riskträd används som energived. Efter att träden fällts klyvs träden och staplas vid upphämtningsplatserna. Entreprenören för den instans som köpt energiveden ansvarar för att hämta och leverera virket till kraftverken.
”I vissa fall har det tagit längre tid än väntat att hämta träd och ris. Vi har strävat efter att skynda på entreprenören lite”, fortsätter Sakki.
Avlägsnande av riskträd är en nödvändig säkerhetsåtgärd med tanke på järnvägssäkerheten, där trädbestånd avlägsnas från järnvägens skyddsområde, dvs. området utanför järnvägsområdet. Genom att avlägsna träd strävar man efter att förhindra att träd faller över järnvägen, eftersom de orsakar betydande olägenheter för järnvägstrafiken. För största delen av bannätet räknas områden som ligger 30 meter från det yttersta spårets mittlinje som järnvägens skyddsområde.
Olovlig vistelse på banområdet är förbjuden
Stängselentreprenaden som ingår i banprojektet Hyvinge–Hangö fortsätter i samband med avlägsnandet av träd. En stor del av stängslet har byggts på banavsnittet mellan Hyvinge och Hangö, i Vichtis fortsätter arbetet ännu. Dessutom repareras tidigare installerade metallnätsstängsel som utsatts för skadegörelse.
"Stängslen är till för att skydda oss alla. Olovlig vistelse på järnvägen är förbjuden och livsfarlig. Det är tillåtet att korsa banan endast längs överfarts- och underfartsbroar samt vid plankorsningar. Utöver sin egen säkerhet äventyras även tågresenärers säkerhet av dem rör sig olovligt på järnvägen. Banornas elspänningar orsakar livsfara och man behöver inte ens röra i kontakttrådarna för att få en elstöt", påminner Sakki.
Mer information:
Trafikledsverket: Harri Sakki, projektchef, tfn 029 534 3211, [email protected]
Följ projektet https://vayla.fi/sv/alla-projekt/hango-hyvinge
Varför får man inte röra sig på järnvägen-webbplatsen: https://vayla.fi/sv/trafikleder/bannatet/sakerhet/varfor-far-man-inte-rora-sig-pa-jarnvagen-
I projektet för elektrifieringen av banan Hyvinge–Hangö och förbättringen av plankorsningar elektrifierades den 149 km långa enkelspåriga banan mellan Hyvinge och Hangö, och säkerheten vid plankorsningarna på förbindelsesträckan förbättrades.