Hoppa till innehåll

Vintern nalkas – bra vinterdäck och en körstil som är anpassad till väglaget är a och o

Publicerad 17.10.2013

Enligt Meteorologiska institutets prognos gäller det för bilister att se upp för halka mot slutet av veckan. Myndigheterna poängterar att det är viktigt att anpassa körstilen till väglaget för att garantera säkerheten i vintertrafiken. Trafiksäkerhetsverket Trafi och Trafikverket påpekar att det viktigaste är att identifiera de rådande förhållandena på vintern och anpassa körstilen därefter. Rörliga polisen poängterar att dubbdäck alltid får användas när sannolikheten för dåligt väglag är stor.

Enligt meteorologiska institutets prognos 16.10 medför det omfattande lågtrycket som närmar sig under torsdagen ställvis riklig nederbörd. Under fredagen rör sig ett lågtrycksområde österut över Finland, varefter kall luft börjar strömma från norr.

Enligt de senaste prognoserna faller nederbörden främst som regn i de södra delarna av landet. I området som sträcker sig från Satakunta och Birkaland till Södra Savolax och Södra Karelen faller nederbörden som regn, slask eller snö. Från Österbotten till Kajanaland och Norra Karelen faller största delen av nederbörden som snö, och ställvis kan snötäcket bli över 10 cm. De ihållande snöfallen i slutet av veckan ser inte ut att nå Lappland, men vädret där är vintrigt kallt.

Under veckoslutet förekommer det nattfrost i hela landet. Regnen och nattfrosten kan orsaka problem i trafiken på grund av halt väglag.

Vinter- och dubbdäck får och borde användas alltid när vädret eller väglaget förutsätter det. Det är obligatoriskt att använda vinterdäck från början av december till slutet av februari.

Vinterdäck i gott skick är mycket bättre än dåliga dubb- och friktionsdäck

Trafi poängterar att det med tanke på trafiksäkerheten är viktigt att bilens däck är i bra skick, att de har tillräcklig slitbana och att de inte är alltför gamla. Om man har över 5 år gamla däck gäller det att kontrollera att de inte hårdnat så att de är helt odugliga.

Dubbdäck är absolut sett säkrare än friktionsdäck bara på isigt underlag, och då blir bromssträckan med dubbdäck betydligt kortare. Det är också bra att komma ihåg att greppet på is och i synnerhet våt is är dåligt för alla slags däck. Men dubbdäck som är i bra skick tappar inte lika mycket av greppet som andra däck.

I snö samt på torr eller våt asfalt är dubbdäck och friktionsdäck lika säkra bara de är i gott skick. Med tanke på vintertrafikens säkerhet är det viktigare att föraren kan identifiera om vägen är våt eller isig än att diskutera om dubb- eller friktionsdäcken är bättre.
Miljömässigt är friktionsdäck bättre, bland annat på grund av lägre buller. Friktionsdäcken sprider inte heller lika mycket mikropartiklar som är skadliga för människor, eftersom friktionsdäck sliter mindre på vägarna än dubbdäck.

Minneslista vid däckbyte

Rörliga polisen påpekar att det gäller att följa med väderprognoser när man planerar däckbyte och planera rutterna och tidpunkterna därefter.

Tips för däckbyte:

•    Se till att bultarna är ordentligt åtdragna.
•    Kolla lufttrycket, också reservdäckets. Uppgifter om lufttrycket finns bland annat i bilens servicemanual.
•    Kolla att däcket har tillräcklig slitbana. Enligt lagen ska vinterdäckens slitbana vara minst 3 mm, men vi rekommenderar 5–6 mm.

Kolla väglaget i förväg

Kolla väglaget i Trafikverkets väglagsprognos www.liikennevirasto.fi/keliennuste. Väglagsprognosen visar vägförhållandena längs olika vägavsnitt och hur de kommer att utvecklas under de följande 2–12 timmarna. På Trafikverkets förstasida finns också länkar till väglagskameror i hela Finland.

Förutom via sina webbtjänster informerar Trafikverket om exceptionellt väglag bland annat på informationsskyltar vid vägarna samt via radio och navigatorer. Akuta trafikproblem som kräver omedelbara åtgärder kan anmälas till Trafikantinformation, tfn 0200 2100. Allmän respons om trafiken kan skickas till Trafikens kundservice, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi. Säker vintertrafik skapas genom samarbete mellan väganvändarna och väghållarna.

Säkerställ synligheten med fungerande och rätt riktade lampor
Under den mörka årstiden är det absolut nödvändigt med tanke på synligheten och säkerheten att se till att lamporna fungerar och är rena, påminner Trafi. Även halvljusen ska riktas korrekt. När halvljusen används korrekt brinner också bakljusen vid behov.

Då man använder varselljus ska man komma ihåg att koppla på halvljusen genast när sikten börjar försämras t.ex. till följd av mörker eller väderlek och i tunnlar. Under midvintern är ljusförhållandena i allmänhet sådana att ljusen ska vara tända hela tiden.

Jämför isgreppet mellan vinterdäck i webbtjänsten

Webbtjänsten jämför friktions- och vinterdäck som utvecklats för nordiska förhållanden och är ett bra hjälpmedel vid jämförelser av isgreppet. Tjänsten finns på http://safewintertyre.eu och den har utvecklats av Test World Oy i samarbete med Trafi.

I november 2012 trädde också energimärkningen av däck i kraft inom hela EU. EU-däckmärkningen ger information om däckens grepp på våta vägar. Märkningen säger dock inget om däckens grepp i snö eller på is och omfattar inte heller dubbdäck. Mer information om EU-däckmärkningen finns på Trafis webbplats www.trafi.fi/turvallisuus/markkinavalvonta/renkaiden_energiamerkinta
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv