Hoppa till innehåll

Trafikverket och Posti samlar in information om tjälskador i Birkaland

Publicerad 8.4.2016

Under våren prövar Trafikverket automatiska metoder för kontinuerlig identifiering av ytliga tjälskador på grusvägar i Birkaland. Studien är en fortsättning på förra vårens undersökning om information om grusvägars bärighet i realtid, då informationen samlades in via sensorer i Posti Oy:s distributionsbilar och bärighetsuppgifterna visades på kartan. Nu har förra vårens projekt utvidgats så att det också identifierar och följer upp ytliga tjälskador.

"BiFi-undersökningen, eller informationen om grusvägars bärighet i realtid, som genomfördes i våras gick bra, men på grund av de relativt lindriga tjälskadorna  kunde man inte med säkerhet fastställa metodens fördelar i fråga om att utfärda viktbegränsningar och effektivera skogstransporterna. Därför beslöt vi att fortsätta projektet i vår", berättar Tuomas Toivonen vid Trafikverket. I egenskap av den myndighet som ansvarar för landsvägen, satsar Trafikverket aktivt på metoder för att få en lägesbild av vägarnas skick i realtid.

Posti utvecklar aktivt sina digitala tjänster för att förbättra kunderfarenheten och för att göra vardagen smidigare för konsumenterna och företagen. Det är naturligt för Posti att delta i undersökningen, eftersom företaget är den aktör som har flest bilar i Finland, med vilka det körs cirka 200 miljoner kilometer per år.

"Det är fantastiskt att samarbeta med Trafikverket för att utveckla marknaderna för intelligent trafik i Finland. Digitaliseringen ger de verktyg som behövs för att dra nytta av Postis serviceplattform för trafik, vars potential vi aktivt har börjat utreda", säger Miika Murremäki vid Posti. I den här undersökningen rör sig Postis distributionsbilar regelbundet i undersökningsområdet Orivesi, Ruovesi och Mänttä-Vilppula i Birkaland, samtidigt som de hela tiden producerar mätresultat.

 

Tjälskadorna syns i nättjänsten

R-sensorerna i Postis distributionsbilar mäter vägunderbyggnadens skick och bärighet på den körda sträckan. Mätresultaten finns tillgängliga för alla i en öppen tjänst på adressen: http://bifi.se/MapGeo.aspx

I karttjänsten visas tjälskadorna på grusvägarna med olika färger. Grön färg innebär att det varken finns tjälskador eller bärighetsbrister. Gul färg innebär att det finns smärre bärighetsbrister. Röd färg betyder att vägens bärighet har försämrats, i synnerhet för den tunga trafiken. I karttjänsten kan man också kontrollera bärighetsprognosen för de kommande dagarna.

 

Viktbegränsningar i realtid för skogstransportbilar

Det andra huvudtemat i projektet har varit att undersöka användningen av viktbegränsningar i realtid under tjällossningen. Målet är att kontrollera vägarnas skick i realtid med tanke på eventuella viktbegränsningsbehov. På så sätt är det lättare att både tids- och platsmässigt kontrollera utfärdandet av viktbegränsningar. Fördelarna är inbesparingar i näringslivets transportkostnader och ett bättre skick på vägen. Uppgifterna om vägunderbyggnadens skick och bärighet förs, med hjälp av systemet LogForce, in i fem skogstransportbilar som trafikerar området, varvid föraren kan se bärighetssituationen i realtid och de viktbegränsade grusvägarna på kartan. Skogstransportbilarna som deltar i pilotstudien får trafikera på vägsträckor med viktbegränsningar om mätuppgifterna visar att vägen har tillräcklig bärighet.

För att identifiera ytliga tjälskador används mätutrustning av Vionice Oy, Demon Turvallisuus Oy samt AC Sähköautot Oy – all utrustning har installerats i Postis distributionsbilar. Mätmetoderna inbegriper bland annat mätning av acceleration samt optisk igenkänning. Leverantören av BiFi-sensorerna är svenska Semcon. Ramboll CM Oy gör analyserna för projektet och rapporterar om resultaten av undersökningen till Trafikverket.

Ytterligare information
Tuomas Toivonen, Trafikverket, [email protected]
Miika Murremäki, Posti Oy, [email protected]
Raija Kreutzer, ELY-centralen, [email protected]
Niklas Nevalainen, Ramboll CM Oy, [email protected], 040 176 0138

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv