"BiFi-undersökningen, eller informationen om grusvägars bärighet i realtid, som genomfördes i våras gick bra, men på grund av de relativt lindriga tjälskadorna kunde man inte med säkerhet fastställa metodens fördelar i fråga om att utfärda viktbegränsningar och effektivera skogstransporterna. Därför beslöt vi att fortsätta projektet i vår", berättar Tuomas Toivonen vid Trafikverket. I egenskap av den myndighet som ansvarar för landsvägen, satsar Trafikverket aktivt på metoder för att få en lägesbild av vägarnas skick i realtid.
Posti utvecklar aktivt sina digitala tjänster för att förbättra kunderfarenheten och för att göra vardagen smidigare för konsumenterna och företagen. Det är naturligt för Posti att delta i undersökningen, eftersom företaget är den aktör som har flest bilar i Finland, med vilka det körs cirka 200 miljoner kilometer per år.
"Det är fantastiskt att samarbeta med Trafikverket för att utveckla marknaderna för intelligent trafik i Finland. Digitaliseringen ger de verktyg som behövs för att dra nytta av Postis serviceplattform för trafik, vars potential vi aktivt har börjat utreda", säger Miika Murremäki vid Posti. I den här undersökningen rör sig Postis distributionsbilar regelbundet i undersökningsområdet Orivesi, Ruovesi och Mänttä-Vilppula i Birkaland, samtidigt som de hela tiden producerar mätresultat.