Hoppa till innehåll

Trafikverket beställer isbrytaren av Arctech Helsinki Shipyard Oy

Publicerad 24.1.2014

Trafikverket har beslutat att upphandla den nya isbrytaren från varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy. Avsikten är att avtalet undertecknas i februari och att man börjar bygga isbrytaren genast efter att avtalet undertecknats.

I konkurrensutsättningen som utfördes enligt upphandlingslagen fick Trafikverket två anbud inom utsatt tid, av STX Finland Oy och Arctech Helsinki Shipyard Oy.

Anbudet av STX Finland Oy måste förkastas eftersom det var i strid med anbudsbegäran.

Den nya konventionella isbrytaren som upphandlas representerar senaste nytt inom högteknologin och den har planerats särskilt för krävande isbrytning i Östersjön. Isbrytaren använder både diesel och LNG (dvs. flytande naturgas) som bränsle, vilket minskar både dess utsläpp och bränslekostnader. Dessutom har den nya konventionella isbrytaren oljebekämpnings- och nödbogseringskapacitet också för krävande förhållanden på öppet hav, vilket betyder att fartyget är i användning året runt.

Den nya konventionella isbrytaren upphandlas för att ersätta den isbrytningskapacitet som avtar under de närmaste åren. Projektet har beviljats 24 miljoner euro i EU-stöd, vilket innebär att finska statens finansieringsandel har minskat betydligt.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv