Hoppa till innehåll

Projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron: byggsäkerheten garanteras genom omsorgsfull planering och noggranna arbetssätt

Publicerad 11.4.2023

Byggandet av Rävsundsbron och Hessundsbron är ett exceptionellt projekt i Finlands skala, inte bara på grund av broarnas storleksklass utan också för att byggplatsen ligger i en mycket utmanande miljö. När broar byggs i vatten, på vatten, högt uppe i luften samt i ett livligt trafikerat och bebott område kräver byggandet alldeles särskild uppmärksamhet och planering med tanke på säkerheten. 

Broprojektets säkerhet främjas på många olika sätt. En arbetsgrupp har tillsatts för att utveckla och följa upp säkerheten på projektets byggarbetsplats. I arbetsgruppen ingår en utsedd säkerhetsingenjör, en säkerhetskoordinator samt bland annat en projektchef och arbetsledare för projektets olika delar. Utöver projektplanen styrs arbetet av olika säkerhets- och arbetsplaner.

Inom projektet används dessutom ett observationssystem dit säkerhetsbrister och positiva observationer på arbetsplatsen ska anmälas. Med hjälp av systemet främjas konstant vaksamhet och att även små observationer beaktas och vid behov korrigeras.

"Projektet för förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron är på många sätt ett exceptionellt projekt som omfattar flera krävande och riskfyllda arbetsskeden. Planeringen av allt och samordningen av planerna kräver ett annorlunda engagemang än på en mindre arbetsplats", berättar alliansens säkerhetsingenjör Terhi Kurppa.

Arbetsbro, stor arbetsmaskin, byggarbetare.

Det krävs särskild försiktighet för att röra sig på arbetsbroar ovanpå vatten. 

Noggrannhet och ett bra informationsflöde högst på listan

Under de senaste månaderna har man på byggarbetsplatserna vid broarna byggt arbetsbroar, grunder för kassuner samt stöd för pålning av arbetsbroar under vatten. Byggande i närheten av vatten förutsätter särskild omsorgsfullhet: man får inte röra sig på arbetsbroarna utan uppblåsbara räddningsvästar som fungerar som flytväst, och när man rör sig på arbetsbroarna ska man beakta de tunga arbetsmaskinerna och den hala träytan.

Stödjande av pålningar genom dykning kräver också vaksamhet och yrkeskunnighet på högsta nivå – inte bara av dykarna själva utan också av arbetsledningen och flera aktörer på olika håll på arbetsplatsen. Till exempel under brytningen får dykarna inte vara i vattnet, eftersom sprängningarnas tryckvågor kan sprida sig ända till havet, även om brytningarna sker på marken.

"När man gör dykningsarbete är det viktigt att precis alla är medvetna om att dykarna är i havet. Detta innebär att informationen ska löpa smidigt och kommunikationen vara fungerande mellan olika aktörer, även om arbetet skulle utföras på olika byggarbetsplatser och långt ifrån varandra", betonar Kurppa.

De naturkrafter som råder i skärgårdslandskap ställer sina egna utmaningar på arbetet. Kraftig vind, höjning och sänkning av havsnivån samt solen som lyser klart på sommaren påverkar oundvikligen arbetsförhållandena. Ibland kan förhållandena överraska, naturfenomen som man trots god planering inte kan kontrollera.

Man prutar inte på säkerhetsutrustningen

Det krävs också noggrannhet och planmässighet när arbetena flyttas från vattennivån uppåt. Kritiska arbetsskeden är till exempel byggande av brons pyloner samt arbete på brodäcket, som ligger på en höjd av tiotals meter. 

Vid arbete på hög höjd är ett omsorgsfullt fallskydd i nyckelposition: räcken, ställningar och sele som byggarbetarna använder. Även användningen av selen kräver enligt Kurpa särskild planering för att selens fästpunkter på plattformen ska vara korrekta och förnuftigt placerade med tanke på arbetet.

"Under hela projektet utarbetar vi separata arbetsskedes- och kvalitetsplaner för varje arbetsskede som vi går igenom med dem som arbetar", säger Kurppa.

Bruten berg, byggare i sin säkerhetsutrustning.

När man rör sig på byggarbetsplatsen ska man sörja för ändamålsenlig säkerhetsutrustning, såsom hjälm, skyddsskor och reflexväst. 

I trafikarrangemangen beaktas både säkerhet och trafikens smidighet

Säkerheten vid de brytningar som görs inom projektet och som i stor utsträckning är belägna vid kanten av Skärgårdsvägen säkerställs genom att trafiken stoppas och genom att man informerar om stopp av trafiken på förhand via projektets textmeddelandetjänst. Stopp av trafiken är nödvändiga med tanke på säkerheten, eftersom stenar kan flyga från sprängningarna till landsvägen.

Stoppen beror dock inte alltid på flygande stenar, utan på nyfikna blickar. Enligt Kurppa syns en del av sprängningarna från broarna, vilket kan väcka intresse hos utomstående. Därför är det viktigt att stoppa trafiken, så att nyfikna blickar inte orsakar krockar eller andra farliga situationer.

Byggandet i ett livligt trafikerat och bebott område kräver särskild uppmärksamhet. Man strävar efter att minimera trafikarrangemangen till följd av arbetet så att arbetsskedena inte orsakar onödig trafikstockning: man strävar efter att hålla landsvägsförbindelsen smidig under hela broprojektet. Det är också viktigt att trafiken inte i ett enda skede ackumuleras så att den belastar de gamla broarna.

"Alla trafikarrangemang är noggrant genomtänkta med beaktande av trafikens smidighet och säkerhet. Vi vill beakta dem som bor och rör sig på olika sätt i området på bästa möjliga sätt", betonar Kurppa.