Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron inleder slagpålningsarbetet på byggarbetsplatsen vid Rävsundsbron

Publicerad 21.3.2023 8.40

 

Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron inleder slagpålningsarbetet för de hjälpstöd som man använder för montering av stålkonstruktionen på den nya Rävsundsbron.

Slagpålningen orsakar kraftigare buller än den ställningspålning som man hittills har använt. 

”Slagpålning är en mera högljudd metod, eftersom pålarnas storlek fördubblas från ett 400 millimeters rör till ett 800 millimeter stort pålningsrör och dessa kan inte monteras på hård botten genom vibration. Beslutet om bulleranmälan gör det möjligt att arbeta klockan 7–20. Vi arbetar dock i regel klockan 7–19, och försöker undvika arbete under kvällens sista timme”, berättar projektingenjör Saramaria Cowell vid Trafikledsverket.

Tidtabell för arbetet

Arbetet inleds i månadsskiftet mars-april, vecka 13–15. Slagpålningen, som brons konstruktion förutsätter, avbryts under gösens och strömmingens huvudsakliga lektid 15.4–15.6.2023 i enlighet med vattentillståndsbeslutet. Arbetet fortsätter igen i slutet av juni, vecka 26.

 

Mer information:
Projektingenjör Saramaria Cowell, Trafikledsverket, tfn 029 534 3342, [email protected] 
Timo Hirvasmaa, projektchef, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]
Arbetsplatsens skifteschef Juha Valjakka, Kreate, tfn 0400 491 590, [email protected] 

Bilaga: Rävsundsbrons byggarbetsplats som bild

Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron 
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/ 

Målet för projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.

Bilagor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv