Hoppa till innehåll

Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: farleden öppnas vid Hessundsbrons byggplats i slutet av mars

Publicerad 22.3.2023 13.46

 

Den stängda farleden vid Hessundsbron öppnas den 31 mars 2023. 

Stängningen hade att göra med de arbetsbroar som byggs inom projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron. Under stängningen kan arbetsbron byggas nästan i sin helhet från södra sidan av Hessundet. 

Båttrafiken vid Hessundets broarbetsplats under båtsäsongen 2023

Under båtsäsongen 1.5–30.9.2023 kommer det att finnas en 20 meter bred öppning för sjötrafiken med motsvarande fri höjd som i nuläget på platsen. Passagen stängs igen när båtsäsongen är över i oktober 2023.

”Öppningen förses med en led-ljuslist som löper längs öppningens kanter för att öka synligheten och säkerheten. Vi hoppas att även båtåkarna tar hänsyn till säkerheten genom att vara särskilt noggranna när de åker under dessa exceptionella förhållanden och håller måttliga situationshastigheter”, säger projektingenjör Saramaria Cowell vid Trafikledsverket. 

Farledens stängning vid Hessundet vinter 2023–2024

Hessundets farled stängs igen i enlighet med vattenlagens tillståndsvillkor den 1 oktober 2023 och öppnas för båttrafik under våren senast den 1 maj 2024. Farleden stängs för byggnadsställningar, formsättningar, armerings- och gjutarbeten på den nya bron.

Hessundets projektdel

 

Mer information:
Saramaria Cowell, projektingenjör, Trafikledsverket, tfn 029 534 3342, [email protected] 
Timo Hirvasmaa, projektchef, Kreate Oy, tfn 0400 627 461, [email protected]
Tatu Saharinen, blockchef för Hessundsbron, Kreate Oy, tfn 044 974 6451, [email protected]

Följ projektet:
Projektets webbplats: https://vayla.fi/sv/fornyande-av-lv-180-ravsundsbron-och-hessundsbron 
Facebook: https://www.facebook.com/ravsundhessund/ 

Målet för projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron är att trygga att den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård bevaras och blir bättre än tidigare. Dessutom möjliggörs högkapacitetstransporter som är betydande för den nationella industrin till området. Projektet stöder också utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln. Kostnadskalkylen för projekthelheten är 128 miljoner euro.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv