Hoppa till innehåll

Mobilitetstjänsterna utvecklas via NAP

Publicerad 27.09.2017

Den nya lagen om transportservice träder i kraft 1.1.2018. Lagen förpliktar dem som tillhandahåller mobilitetstjänster att öppna sådana relevanta data i anknytning till sina tjänster som finns i digital form. I Trafikverkets färska projekt inrättas en nationell åtkomstpunkt (National Access Point, NAP), via vilken man i fortsättningen kan hitta data som beskriver mobilitetstjänsterna.

Enligt lagen om transportservice ska den som tillhandahåller mobilitetstjänster ge tillgång till väsentliga uppgifter om sina mobilitetstjänster i öppna gränssnitt. Exempel på sådana väsentliga uppgifter är information om serviceområdet, rutter, tidtabeller, priser och fordonens tillgänglighet.

Från och med 1.1.2018 tillhandahåller Trafikverket de datasystemtjänster som enligt lagen krävs för att förmedla data som beskriver mobilitetstjänster.

Trafikverket ska inrätta en nationell åtkomstpunkt (National Access Point, NAP), till vilken de som tillhandahåller mobilitetstjänster ska lämna information om sina digitala gränssnitt för relevanta data. NAP är en katalog för tjänsteutvecklare, som i katalogen hittar de data och gränssnitt som de behöver.

Förutom funktionen som gränssnittkatalog, används NAP-tjänsten också för att utföra andra uppgifter i enlighet med lagen om transportservice. De som tillhandahåller regelbundna persontrafiktjänster kan till exempel med hjälp av NAP-tjänsten lämna in det meddelande om ändring som, enligt lagen om transportservice, krävs för att bedriva trafik på en ny rutt, eller meddela om någon annan ändring då motsvarande uppgifter inte finns att tillgå via det digitala gränssnittet.

Trafikverket ska också tillhandahålla redskapen med hjälp av vilka särskilt små aktörer kan digitalisera relevanta data och publicera dem i den digitala tjänsten.

Genomförandet och dess olika skeden

På hösten 2017 genomförs en minimiversion av NAP- och digitaliseringsverktygen som tas i bruk senast 1.1.2018. Samtidigt inleds ett skede av fortsatt utveckling, då olika versionsuppdateringar börjar produceras. Avsikten med detta skede är att inrätta tjänster som är så lätta att använda som möjligt samt som främjar interoperabla mobilitetstjänster och uppkomsten av nya digitala mobilitetstjänster.

Vid sidan av själva genomförandet görs det också definitionsarbete, som siktar på att skapa nationella rekommendationer gällande gränssnittsformat för relevanta data. Avsikten är att i mån av möjlighet utnyttja och stöda de standarder som redan är i användning och de facto-standarderna. Dessutom kan man ta i bruk eller skapa verktyg och tjänster för att ändra format.

Data och gränssnitt som tillhör organisationerna som levererar data till NAP-tjänsten publiceras i dessa organisationers namn. Därför kommer tjänsten att ha en organisationsspecifik användaradministration, där varje organisation kan administrera sina egna användare.

Tjänsten kommer att genomföras av Solita Oy. I projektet ingår utveckling och underhåll av tjänsterna 2017-2020 och projektkostnaderna uppgår till högst ca en miljon euro.

Man kan följa med hur projektet framskrider via Trafikverkets tjänst GitHub.

Kravet på att inrätta en NAP-gränssnittstjänst grundar sig på en EU-förordning som träder i kraft i slutet av 2019. Kravet har beaktats i den nationella lagstiftningen med en snabbare tidtabell.


Ytterligare uppgifter:
Projektchef Martin Johansson, tfn 0295 34 3526, [email protected]

trafikverket.fi
Twitter
Facebook
Instagram

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv