Hållfasthetskontrollerna av betongbroar är nu klara – en bro uppfyller inte kraven
På grund av bristerna som uppdagats i broars hållfasthet lät Trafikverket göra ytterligare kontroller av 94 betongbroar sommaren 2017. Undersökningen omfattade de största och mest trafikerade broarna på landsvägar och järnvägar.
Man undersökte 94 broar som byggts 2005-2016 runt om i Finland. Andelen järnvägsbroar var 32, varav de flesta i Västra och Södra Finland. Vägbroarnas antal uppgick till 62 och de fördelade sig jämnt över hela Finland.
Bara en bro uppfyller inte hållfasthetskraven
”Resultaten visar att endast en bro inte uppfyller hållfasthetskraven, dvs. underfartsbron på Kuivajoentie i Ijo, vid banan mellan Uleåborg och Kemi, som gjöts 2016. Inte heller den här bron utgör någon säkerhetsrisk, men vi kommer ändå att göra en noggrannare utredning om den nedsatta bärigheten”, säger enhetschef Minna Torkkeli.
I Finland inkluderas tillväxtmån i broarnas hållfasthetskrav redan i planeringsskedet. Bristerna i hållfasthetskraven äter av den här marginalen som lämnats för ökade laster i framtiden.
Vid underfartsbron på Kuivajoentie är den största tillåtna axellasten för järnvägstrafik för närvarande 22,5 ton och bron är planerad för en axellast på 35 ton. De övriga undersökta broarna har tillräcklig bärighet.
Vid undersökningarna mättes både hållfastheten och lufthalten. Av resultaten kan man dra slutsatsen att en förhöjd lufthalt leder till nedsatt hållfasthet. ”Förhöjda lufthalter förekom i flera broar. Hållfasthetsmarginalerna i broarna med hög lufthalt har emellertid varit så stora att hållfastheten ändå uppfyller kravet, med undantag av denna ena bro”, säger Torkkeli. Långtidsverkningarna av en förhöjd lufthalt på broarna ska utredas mera noggrant i en undersökning för en doktorsavhandling som snart påbörjas.
Ändringar har redan gjorts inom branschen, fortsatta undersökningar
De upptäckta betongproblemen har gett upphov till flera ändringar inom branschen. Kraven på kvalitetsmaterial, hållfasthetsintyg och dokumentering har preciserats och anvisningarna har blivit mera detaljerade. Målet är att lägga märke till avvikelser redan innan gjutningen och senast under byggskedet. Ändringarna har drivits igenom i samarbete med aktörerna inom infrastrukturbranschen.
Det kommer också att göras fler undersökningar. ”Problemen uppstod i samband med att underfarten på Kostamontie i Kemijärvi förnyades 2016 och därför ska vi ännu kontrollera ett tiotal broar som byggdes 2016 för att säkra kvaliteten”, säger Torkkeli. Man ska också
utföra ytterligare kontroller av problembroar som hittats i samband med undersökningar som Trafikverket låtit göra tidigare.
Ytterligare information:
Enhetschef Minna Torkkeli, tfn 029 534 3632 eller fornamn.efternamn(at)trafikverket.fi