Hoppa till innehåll

Från och med i dag är tågtrafiken mellan Jakobstad och Bennäs eldriven

Publicerad 26.03.2017

Projektet för att elektrifiera järnvägssträckan Bennäs–Jakobstad–Alholmen, som betjänar godstrafiken till och från Jakobstads hamn och industri, har nu slutförts. Från och med i dag, 27.3.2017, är tågtrafiken eldriven.

Tågen till Jakobstads fabriksområde kan gå sammanlagt cirka en timme snabbare, då man inte längre behöver byta lok. Den elektrifierade järnvägssträckan är 14,1 km lång. Förutom att kostnadseffektiviteten ökar, blir trafiken på hela sträckan både smidigare och klarare.

"Vissa spårarrangemang i samband med projektet har frigjort mera tid för lossning av lasten vid råvirkesterminalen. Dessutom har trafik flyttats från järnvägsstationen i stan till fabriksområdet och en del gamla spår har rivits upp för ge rum för annan markanvändning", säger Pekka Rautoja, projektchef vid Trafikverket. Arrangemangen ökar också plankorsningssäkerheten på hela sträckan.

Elektrifieringen minskar märkbart utsläpps- och bullerkonsekvenserna

"Elektrifieringen av järnvägssträckan Jakobstad–Bennäs innebär att vi ytterligare kan utöka andelen utsläppsfri, eldriven trafik, som redan nu utgör över 75 procent av den totala godstrafiken på järnvägarna", säger Nina Mähönen, planeringsdirektör inom järnvägslogistik vid VR Transpoint.

Trafikens behov har beaktats från första början. "Elektrifieringen av industri- och hamnspåren har utförts så, att det i fortsättningen är möjligt att sköta tågtrafiken och växlingsarbetet på hela sträckan med ellok. Genom att öka den eldrivna trafiken, förbättras energieffektiviteten inom såväl järnvägslogistiken som hela logistikkedjan, då transporterna kan skötas ända fram med ett och samma lok", säger Mähönen.

Miljönyttan med projektet syns inte bara i Jakobstadsnejden, utan även i Karleby, där antalet  diesellok i stationsregionen minskar med fyra per dag.

Bättre trafikförbindelser på vägar, järnvägar och till sjöss

Ur näringslivets synvinkel har trafikförbindelserna i regionen nu förbättrats betydligt. I fjol ökades djupgåendet i farleden till Jakobstad  till 11 meter, vilket tillåter större lastvolymer. Jakobstads hamnväg, dvs. stamväg 68, förbättrades i ett samprojekt mellan staden och NTM-centralen.

Projektet Bennäs triangelspår, som inleds senare i år, kommer ytterligare att öka järnvägstransporternas kostnadseffektivitet och därefter kan man dra full nytta av elektrifieringsprojektet mellan Jakobstad och Bennäs.

Kring Jakobstads fabriksintegrat på Alholmen växer det nu, tack vare hamnen, den elektrifierade järnvägen och den förbättrade hamnvägen, upp en logistisk helhet som är stark även på riksnivå. Det här stöder det växande bioteknikklustret och hela näringslivet i Jakobstadsnejden. Jakobstad tackar alla samarbetsparter för att detta viktiga projekt nu har rotts i land," säger riksdagsledamot Anna-Maja Henriksson, Jakobstads stadsfullmäktiges ordförande.

Elektrifieringsprojektets byggnadsarbete påbörjades 2015. De totala kostnaderna för projektet uppgår till 6,6 miljoner euro.

Ytterligare information:

Pekka Rautoja, projektchef vid Trafikverket, tfn 029 534 3829

Nina Mähönen, planeringsdirektör inom järnvägslogistik, VR Transpoint, tfn 030 70123 (mediadesk)

Kristina Stenman, Jakobstads stadsdirektör, tfn 044 785 1411

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv