Hoppa till innehåll

Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Att bygga under vatten: kunskap som går djupare än ytan

Publicerad 27.4.2023

Under de senaste månaderna har undervattensarbeten utförts flitigt på byggarbetsplatserna vid Rävsundsbron och Hessundsbron. Hur byggs broar i vatten och vad ska man beakta vid byggandet?

Undervattensarbeten utförs i stor utsträckning antingen i skydd av kassuner eller som dykningsarbeten. Planeringen och beredningen av arbetena styrs förutom av projektplanen även av olika planer som är specifika för varje arbetsfas, där man noggrant beaktar kraven för varje konstruktionsdel. 

Vid byggandet kan samma byggnadsmaterial användas som vid arbete ovanpå vatten, dvs. betong, stål och trä. De lämpligaste materialkvaliteterna bedöms noggrant redan i planeringsskedet. 

"I arbets- och kvalitetsplanerna specificeras bland annat resurser, material, konstruktionsplaner, arbetsskeden samt arbetssäkerheten för varje arbetsfas. Vi strävar också efter att färdigställa konstruktionerna redan på ytan och sedan sänka dem i vattnet för att minska dykarens arbete undervattnet", berättar alliansens broarbetsledare Anton Sirkama.

Kassunen fungerar som vattentätt skydd

Av konstruktionerna under vattenytan byggs först kassuner som gör det möjligt att utföra undervattensarbeten i skydd från vattnet. Kassunen är en vattentät skyddskonstruktion som består av element och som sänks ner i vattnet. Arbetet utförs sedan inne i den. 

I projektet görs flera kassuner och de byggs stegvis – under de senaste veckorna har man inom projektet utfört förberedande arbeten för konstruktionerna vid mellanstöden för kassuner och pylonstöd T3. När kassunkonstruktionen är klar gjuts en vattentät grundplatta in i den. Denna grundplatta fungerar som grund för följande konstruktioner, såsom brons bottenplatta och pelare.

"Med kassunen minskar man dykarnas arbete och det blir möjligt att gjuta konstruktionsdelar som blir helt eller delvis under vatten", säger Sirkama.

Efter att byggandet avslutats rivs kassunerna som använts under arbetet. Som permanenta undervattenskonstruktioner kvarstår dock kassunens grundplatta, en del av brons bottenplatta samt borrpålar på vilka lasten och belastningen på den nya bron fördelas. Slitaget på konstruktioner som blir under vatten påverkas delvis av vattnets strömning samt korrosion orsakad av havsvatten och is. Slitage och korrosion beaktas redan i planeringen av konstruktionerna.

Öppning som gjorts genom arbetsbron ovanför havet, med kassunens stålvägg och stödpålar.

På bilden en kassun med stålspont på byggarbetsplatsen vid Rävsundsbron.

Dykarbetena kräver skicklighet och noggrannhet

Även om man strävar efter att färdigställa en del av brokonstruktionerna redan ovanför vattenytan eller i kassuner, kräver arbetet oundvikligen också hjälp av dykare. Dykarbeten som görs inom projektet är bland annat olika kabel- och bottenkartläggningar, armering samt förberedelser som krävs för arbetsskedena, såsom stöd för pålningar genom svetsning. 

Vattenelement medför sina egna utmaningar för byggandet: i Finland är vattenmiljön till exempel ganska grumlig, vilket påverkar synligheten vid dykning. Dykarbeten utförs alltid av erfarna dykare som avlagt yrkesexamen inom dykararbete.

Byggsäkerheten är en viktig del av dykningsarbetet under vatten. Yrkesdykning kan enligt Sirkama utföras oberoende av årstid, och lämpliga dykförhållanden bedöms alltid enligt situationen. Till exempel vattenströmmar, havsförhållanden, dykdjup samt båt- och fartygstrafik ska beaktas på förhand.

"Vid planeringen av dykningsarbeten ska man vara särskilt noggrann. Utöver den allmänna introduktionen i projektet går dykarna igenom den projektspecifika säkerhetsplanen för dykningsarbeten, som omfattar säkerhetsfrågor i anslutning till dykningsarbetet", betonar Sirkama.

Fiskar garanteras lekro från och med våren

Byggandets miljökonsekvenser följs noggrant upp även när konstruktioner under vatten anläggs. Faktorer som ska övervakas är bland annat faktorer i anslutning till vattenkvaliteten och strömmarna samt byggandets inverkan på fiskarna. Dessutom har buller från byggande, såsom borrpålning, i vattenmiljön undersökts med undervattensmikrofoner.  

"Varje vår och sommar ger alliansen fiskarna lekro från mitten av april till mitten av juni. Under denna lekpaus utför vi inte ett arbete som orsakar buller eller grumlar vattnet ", betonar Sirkama.