Hoppa till innehåll

Finländarna uppskattar smidiga byten i kollektivtrafiken

Publicerad 16.09.2018

Finländarna gör i genomsnitt 2,7 resor i dygnet. En utredning som Trafikverket låtit göra visar att de som använder kollektivtrafikmedel förväntar sig smidiga byten mellan olika transportslag och tak över huvudet om det börjar regna.

Många av resorna som görs dagtid beror på var hemmet, arbetsplatsen, butiken och övriga ställen där man till vardags utför ärenden ligger. Man vill att vardagsresorna ska gå så fort och lätt som möjligt utan att till exempel behöva fundera på vilken inverkan resorna har på miljön eller klimatförändringen.

Temat för Europeiska trafikantveckan, som äger rum 16–22.9, är i år Mobilitet på många sätt. Med detta tema strävar man efter att få trafikanter att ifrågasätta sina resvanor, börja variera sitt resande och utreda möjligheterna att kombinera olika transportslag.

Att köra ensam i egen bil är ofta ett alternativ

Det vanligaste färdsättet är helt klart personbilen. Hållbara färdsätt, såsom kollektivtrafik, gång och cykel är inte lika populära. – En del av resorna som görs ensam med egen bil kunde ersättas med hållbara färdsätt om man bara planerade och sammanlänkade färdsätten i förväg, konstaterar Tytti Viinikainen, sakkunnig inom hållbar mobilitet vid Trafikverket. – Så är fallet åtminstone i städerna. För att planera de egna resorna i vardagen finns det applikationer som kombinerar olika färdsätt och mobilitetstjänster, säger Viinikainen.

Utöver de mera traditionella färdmedlen som bussar och tåg, kommer det i rask takt ut nya mobilitetstjänster och tjänsteleverantörer på marknaden. Tjänsternas geografiska täckning blir också hela tiden bättre. De nya tjänsterna är inte ett fenomen som bara förekommer i de stora städerna i södra Finland. – Till exempel bildelning och stadscyklar erbjuds nu i många kommuner och städer, konstaterar Viinikainen.

Delad mobilitet är ett sätt att minska utsläppen från resor som körs ensam med egen bil. Bilpooler och delade transporter kan också fungera i glest befolkade områden.

Smidiga byten och ändamålsenliga hållplatser i nyckelposition

Då man sammanlänkar resor är det emellertid viktigt att bytena mellan transportslagen löper smidigt och att de viktigaste byteshållplatserna fungerar bra. I maj 2018 frågade Trafikverket efter trafikanternas åsikter om utvecklingsbehoven i början och slutet av resekedjorna i fjärrtrafiken. Undersökningen gjordes av Palmu, Trafix Oy och Sweco Ympäristöpalvelut Oy, och i den efterfrågades bland annat trafikanternas önskemål beträffande byteshållplatsernas egenskaper.

En bra byteshållplats är försedd med regnskydd, erbjuder en möjlighet till biljettinköp och tillhandahåller tillräckligt med information för passageraren. Mobiltjänster är också nödvändiga, men enligt utredningen kan dessa inte ersätta tydlig information i omgivningen särskilt i snabba bytessituationer. Möjligheten att spontant under resans gång köpa en biljett till nästa förbindelse och inte bara i förväg är också en uppskattad egenskap.

– En fungerande resekedja i fjärrtrafiken består av många pusselbitar. Tjänsterna ska fungera såväl vid planeringen, på avgångsstationen och under den huvudsakliga resan som på ankomststationen och under matartrafikförbindelserna. Det krävs samarbete av många aktörer för att trafikanten ska uppleva hela resan som smidig och angenäm, säger Viinikainen.

Gång är utgångsläget för att kunna kombinera olika färdsätt. – Gång är det grundläggande mobilitetssättet, som används i början och slutet av nästan alla resor samt då man byter färdsätt, sammanfattar Viinikainen.

Ytterligare information

Sakkunnig Helena Suomela, Motiva Oy, tfn 040 724 6437, [email protected]

Sakkunnig inom hållbar mobilitet Tytti Viinikainen, Trafikverket, tfn 040 709 6701, [email protected]

I materialbanken på trafikantveckans webbsidor finns det logotyper och annat material för media. www.liikkujanviikko.fi/suunnittelu/materiaalipankki/

Den internationella trafikantveckan äger rum varje år 16–22.9. Under en veckas tid ordnar europeiska städer och kommuner evenemang och främjar smart mobilitet genom permanenta lösningar. Under trafikantveckan uppmanas folk att ifrågasätta sina egna mobilitetsval i vardagen och hur dessa påverkar miljön och samhället. I kampanjen 2017 deltog 2 526 städer och kommuner från 50 olika länder. I Finland är det Motiva Oy som på uppdrag av Trafikverket koordinerar trafikantveckan www.liikkujanviikko.fi

 

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv