Hoppa till innehåll

Endast små tjälskador förutspås på järnvägarna

Publicerad 31.03.2020

I och med den rekordmilda vintern är tjälskadorna på bannätet små och torde begränsas till norra Finland.

En särskilt lätt tjälvår förväntas på järnvägarna i södra, västra och mellersta Finland. Tjälbegränsningarna under vintersäsongen torde i huvudsak gälla sådana banavsnitt i norra Finland där bankonstruktionerna och torrläggningsförhållandena skulle kräva grundläggande förbättringsåtgärder. Tjälhastighetsbegränsningarna förutspås bli högst 10 kilometer. Frostperioderna och vädervariationerna i slutet av våren kan ännu påverka tjälskadorna.

”Problemen orsakade av tjälen upprepas årligen i huvudsak på samma ställen. Trafikledsverket strävar efter att i samarbete med underhållsentreprenörer och trafikidkare minimera skadorna som tjälen orsakar trafiken”, berättar Markku Nummelin, direktör för järnvägstrafiken vid Trafikledsverket.

Underhållarna för varje bandel kontrollerar ständigt förändringarna i tjälsituationen och vidtar samtidigt nödvändiga underhållsåtgärder för att undvika hastighetsbegränsningar och minimera hastighetsbegränsningarna både till sin omfattning och till sin varaktighet. En del av vinterns hastighetsbegränsningar kan bero på förändringar i spåren orsakade av normal tågtrafik, tjälen är inte alltid orsaken.

När marken tjälar under spåren uppstår en ojämn tjälstigning. Då blir man tvungen att fastställa en hastighetsbegränsning för den del av bannätet som lider av tjälen, så att man kan garantera tågen en säker passage. Tjälobjekt repareras enligt möjligheter antingen som separata objektsprojekt, men även i samband med större ombyggnadsprojekt.

Mer information

Direktör för järnvägstrafiken Markku Nummelin, tfn 029 5343971

 

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv