Hoppa till innehåll

Elcykel i stället för bil på korta sträckor

Publicerad 4.3.2015

Elcykeln är smidig, lätt att använda och har många fördelar. Till skillnad från andra länder är den ännu rätt så okänd i Finland. Cykling, också elassisterad, representerar ju en förnuftig och hållbar mobilitet. Därför vill Trafi och Trafikverket tillsammans göra elassisterad cykling populärare i Finland. Rapporten som just blivit klar beskriver åtgärderna för att främja elassisterad cykling.

Elektrifierad trafik är en global trend inom trafiksektorn. Den elassisterade cykeln – som också kallas elcykel – är en färdig innovationsprodukt inom den elektrifierade trafiken och den har slagit igenom stort i många europeiska länder.

Än så länge säljs det endast få elcyklar i Finland, deras andel utgör bara en procent av hela cykelförsäljningen. Efterfrågan visar ändå en svagt uppåtgående trend. Som jämförelse kan nämnas att elcyklarnas andel i Nederländerna är 20 procent, i Tyskland 5, i Sverige 3 och i Danmark 3,5 procent. 

Antalet korta bilresor kunde minskas

Erfarenheten i andra länder visar att det i medeltal är ca 10 km långa resor som görs med elcykel. Tre fjärdedelar av alla dagliga resor i Finland är numera kortare än 10 km, och av dem görs 70–80 procent med personbil. Andelen gång och cykling sjunker markant redan på resor som är längre än 1–2 km. "Trafiksystemets hållbarhet och smidigheten i trafiken skulle förbättras avsevärt om så många korta bilresor som möjligt uteblev", konstaterar Tytti Viinikainen, sakkunnig inom hållbar mobilitet vid Trafikverket. "Den elassisterade cykeln i kombination med vanlig cykel och kollektivtrafikens matartrafik gör det möjligt att öka andelen hållbara färdsätt.”

Om andelen sålda elcyklar också i Finland skulle öka till knappa tio procent, såsom i Mellaneuropa, så skulle det märkbart bidra till att såväl de trafik- som miljöpolitiska målen kunde uppnås. Användningen av elcykeln kräver inte något separat vidsträckt nätverk av laddningsställen, eftersom det löstagbara batteriet för det mesta kan laddas i hemmets eller arbetsplatsens elnät.

Elcykeln är också smidig, lätt att använda och ett individuellt färdmedel, där man inte är beroende av trafiktjänsterna som erbjuds. Färdsättet lämpar sig för de flesta dagliga korta resorna, vilket gör det mera användarorienterat. Internationella undersökningar har också visat att elassisterad cykling bibehåller grundkonditionen och har en höjande verkan på den. 

Ett nytt sätt att cykla ger synliga resultat  

Den elassisterade cyklingens popularisering skulle sannolikt ha många positiva verkningar. Man skulle cykla längre sträckor, nya människor skulle börja cykla och de som använder cykeln skulle cykla oftare, arbetsresorna skulle allt mer företas med cykel och cykling som matartrafik skulle bli allt vanligare.

"Mer utbredd användning av elassisterade cyklar skulle också medföra att medelhastigheten ökar, vilket i sin tur inverkar på hur allvarliga eventuella olyckor blir", påpekar Anna Schirokoff, ledande sakkunnig vid Trafi. "Då medelhastigheten ökar är det mycket viktigt att också cyklingsmiljön stöder utvecklingen t.ex. genom att gång- och cykelvägarna tydligare än tidigare avskiljs från varandra, så att inte konfliktsituationerna ökar."

Uppmuntrande testresultat

I Europa har man ökat den elassisterade cyklingens popularitet genom synliga pilotprojekt, där man särskilt velat sänka tröskeln för anskaffning och provanvändning. Att kunderna får pröva och testa cyklarna är av avgörande betydelse för att cyklarna ska slå igenom. Provkörning av cykeln och handledning förbättrar samtidigt säkerheten.

Tjugo olika åtgärder har lagts fram i programmet för att främja den elassisterade cyklingen och få den att öka. Spetsprojekten hänför sig bl.a. till att förbättra kollektivtrafikens funktionalitet i matar- och landsbygdstrafiken, till elbolagens tjänster samt till planeringen av områdes-, bostads- och kontorsprojekt.

I den nu publicerade rapporten har man kartlagt elcyklarnas framtida roll i Finland. Man bekantade sig med elcykeln genom att studera globala megatrender, utländska exempel, göra en marknadsundersökning riktad till företag och en analys av trafiksystemet. Utgående från dessa utarbetade man en plan för att främja populariseringen av elcyklar.

Sådan är elcykeln

  • påminner om en vanlig cykel
  • lätt att trampa då motorn är i gång, hjälper särskilt i uppförsbackar 
  • motorn fungerar bara då man trampar och kopplas bort vid en hastighet på 25 km/h
  • 6–8 kg tyngre än en vanlig cykel p.g.a. batteriet – därför lite tyngre att trampa utan motorassistans
  • laddning med ca 30–70 km mellanrum, beroende på modellen
  • nästan alla modeller har ett löstagbart batteri som kan laddas inomhus

 

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv