Hoppa till innehåll

Det gemensamma elektrifieringsprojektet för banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda mellan Finland och Sverige som förbättrar säkerheten och försörjningsberedskapen har slutförts

Publicerad 27.1.2025 14.15

Byggarbetet för elektrifieringsprojektet på banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda som inleddes våren 2023 har slutförts i början av år 2025. Projektet är nationellt betydelsefullt och samtidigt det första trafikledsprojektet där Norra Finland och Norra Sverige samarbetade för att förbättra säkerheten och försörjningsberedskapen på de nordliga trafiklederna. I synnerhet landvägen via Sverige är viktig.

 "Den här regeringen satsar på nordiskt samarbete, och elektrifieringsprojektet Laurila-Torneå-Haparanda är ett bra exempel på detta. Projektet är viktigt inte bara för invånarna och företagen i området, utan också för hela Finlands säkerhet och försörjningstrygghet. Det finns också ett antal gränsöverskridande gemensamma projekt med Sverige och Norge. Nu bygger vi inte något meningslöst, utan bara den nödvändiga", berättar transport- och kommunikationsminister Lulu Ranne.

Torneå och Haparanda är knutpunkten för internationella förbindelser och en del av utvidgningen av den transeuropeiska TEN-kärnnätskorridoren runt Bottenviksbågen. Genom området löper flera betydande trafikförbindelser till Norra Finland och Norra Sverige som ansluter området till trafikkorridoren mot Centraleuropa.

”Det är mycket viktigt att vi utvecklar samarbetet och även de fysiska förbindelserna med de övriga nordiska länderna, eftersom den kraftiga förändringen i säkerhetsmiljön utmanar oss. Detta projekt är ett utmärkt exempel på prognostisering som väsentligen anknyter till försörjningsberedskapen, där arbetets verkliga värde och betydelse i slutändan kan visa sig vara större än man till en början trodde”, säger Försörjningsberedskapscentralens verkställande direktör Janne Känkänen.

”När projektet Laurila–Torneå–Haparanda inleddes var den världspolitiska situationen mycket annorlunda än för närvarande, så projektets betydelse är nu ännu större än tidigare. Den försörjningsberedskaps- och säkerhetspolitiska dimensionen har hela tiden varit närvarande i elektrifieringsprojektet på banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda, eftersom landvägen via Sverige delvis kan ersätta sjötrafiken i allvarliga störningssituationer och undantagsförhållanden inom sjötrafiken. Projektet är det första av flera gränsöverskridande viktiga trafikledsprojekt som förbättrar säkerheten och försörjningsberedskapen i Norra Finland och Norra Sverige, och det finns både pågående och planerade projekt”, berättar direktör för projekt, Magnus Nygård

Utöver att förbättra försörjningsberedskapen var målet med projektet att göra det möjligt att inleda persontågtrafik mellan Finland och Sverige, öka järnvägstransporternas kostnadseffektivitet, stärka industrins konkurrenskraft och förbättra säkerheten vid plankorsningar. Inom projektet skulle en bansträcka på cirka 22 km elektrifieras på den finska sidan och cirka en kilometer på den svenska sidan. Tidigare hade banavsnittet elektrifierats ända till Laurila i Keminmaa. För att inleda passagerartågtrafik krävs ännu separat finansiering till exempel av staten eller kommunerna, samt en operatör för att sköta tågtrafiken på sträckan.

”I projektet förbättrades också säkerheten vid plankorsningar genom att obevakade plankorsningar mellan Laurila och Torneå avlägsnades och ersättande vägförbindelser byggdes. I Yli-Raumo i Torneå och på Rajakankaantie i Keminmaa byggde vi nya underfartsbroar som ersätter plankorsningarna. Arbetet med att förändra plankorsningarna och de nya underfartsbroarna genomfördes under år 2023. Ur projektets perspektiv är järnvägstransporternas kostnadseffektivitet kopplad till övergången från dieseldrivna till eldrivna transporter. Genom elektrifiering är det möjligt att flytta trafiken och transporterna till exempel från vägarna till järnvägarna”, beskriver projektchef Terhi Honkarinta från Trafikledsverket.

I elektrifieringsprojektet för banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda elektrifierades bansträckan Laurila–Torneå–Haparanda. Projektet inkluderade även elektrifiering av spåret med finsk spårvidd ända fram till Haparanda station. Dessutom förbättrades säkerheten vid plankorsningar och uppdaterades bangårds- och passagerarplattformsarrangemangen i Torneå. Inom projektet breddades också två järnvägsbroar på bansträckan: järnvägsbron över Raumo å i Torneå samt järnvägsbron över Torne älv vid gränsen mellan Finland och Sverige. Projektet genomfördes som ett gemensamt projekt mellan Trafikledsverket, Försörjningsberedskapscentralen och Sveriges trafikledsverk dvs. Trafikverket. Projektet omfattade även byggandet av två underfartsbroar i Torneå och Keminmaa. Kommunerna stod för en del av kostnaderna för byggandet av underfarter. EU:s CEF-stöd (Connecting Europe Facility) beviljades för att genomföra projektet. Byggnadsarbetet är nu slutfört.

Mer information:

Minister Lulu Ranne, förfrågningar om intervjuer: specialmedarbetare Tuomas Sorsa, tfn 0295 342012, [email protected]

Försörjningsberedskapscentralens verkställande direktör Janne Känkänen, förfrågningar om intervjuer: kommunikationsdirektör Riitta Väkeväinen, tfn 040 7491 359, [email protected]

Direktör för projekt, Magnus Nygård, förfrågningar om intervjuer: direktör Anna Jokela tfn 0400 439 955, [email protected]

Terhi Honkarinta, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3754, [email protected]

Jukka Päkkilä, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3755, [email protected]

https://vayla.fi/laurila-tornio-haaparanta

Bilagor