Banprojektet Kuppis–Åbo: Rivningen av järnvägsbron över Aura å inleds

Publicerad 14.4.2023 8.04

Arbetet för att främja en smidigare spårtrafik och mer fungerande bangårdar inleds på våren i hela projektområdet Kuppis–Åbo. Först inleddes arbetet på brobygget över Aura å, där man har börjat riva järnvägsbrons stenkonstruktioner. Efter rivningen börjar man bygga en ny bro. 
 

"Vi är mycket glada över att vi efter ett långt vinteruppehåll får bygga den nya järnvägsbron och främja en smidigare spårtrafik", berättar projektchef Erkki Mäkelä

Rivningsarbeten som utförs dagtid orsakar buller i närmiljön. Bullret orsakas av rivningen av den gamla järnvägsbron. Pålningsarbetet vid den nya järnvägsbron inleds i slutet av maj, uppskattningsvis vecka 23. Pålningarna pågår till mitten av november. Både rivningsarbeten och pålningar utförs vardagar kl. 7–18. 

Till entreprenaden på brobyggplatsen hör i detta skede förutom järnvägsbron över Aura å även Nummis underfartsbro över Helsingforsgatan. Nummis underfartsbro rivs under vecka 22 fyra dagar och nätter. Rivningsarbetena orsakar buller i omgivningen. Arbetet ska utföras dygnet runt för att minimera rivningsarbetets trafikpåverkan. 

"Rivningsarbeten och pålningar behövs för att man ska kunna bygga ett nytt dubbelspår mellan Kuppis och Åbo järnvägsstationer. Vi beklagar bullret från arbetet och tackar invånarna för deras tålamod", säger Mäkelä. 

Nya spår på bangården och byggande av dubbelspåret 

Utöver brobygget arbetar man även på Åbo personbangård, i Kuppis och Heikkilä på våren och sommaren. I början av juni förnyas personbangården i entreprenaden av personbangården: man bygger nya spår, växlar och personplattformar samt utför bland annat ändringsarbeten och grundförstärkning av elbanan. 

Biltågstationen på Logomo-sidan flyttas till Åbo centralstation sommaren 2024. År 2024 färdigställs också de första hissarna och plattformstrapporna mellan Logomobron och de nya passagerarplattformarna. Enligt Mäkelä utvecklas bangården som en helhet i projektet.

"Vi förbättrar till exempel belysningen på bangården och beaktar människor som bor bredvid bangården i byggandet. Byggandet kommer att orsaka störningar, till exempel i form av buller och damm. När bangården blir färdig ökar tillgängligheten och säkerheten i området samt möjligheter för markanvändning för bostadsbyggande och närtåg", beskriver Mäkelä. 

Arbetet på bangården orsakar buller, vibrationer och byggplatstrafik. Byggplatstrafiken ökar på gatunätet vid bangården när de lastbilar som behövs för utbyte av jordmassor kör på området.

Mellan Kuppis och Åbo byggs ett dubbelspår. På botten av de nya spåren byggs nya konstruktioner som förutsätter pålning och brytning. Pålnings- och brytningsarbetena orsakar buller och vibrationer.  

En ny bro på Skolgatan och brytning i Storheikkilä 

Skolgatans gamla underfartsbro rivs och i stället byggs en ny bro. Den nya bron byggs i två faser och brons första halva förnyas före våren 2024. Genom att förnya bron säkerställs en säker trafikering mellan Åbo personbangård, Åbo hamn och Storheikkilä godsbangård i framtiden. 

Under broarbetena är en del av filerna för fordonstrafiken på Skolgatan samt den nuvarande gång- och cykelleden tidvis ur bruk. Arbetet medför tidvis buller i omgivningen och bullrande arbeten utförs i första hand dagtid. 

På godsbangården i Iso-Heikkilä förlängs bergskärningen i västra änden. Dessutom genomförs spår- och växeländringar på bangården. På bangården genomförs brytning från maj till augusti och brytningen orsakar buller. 

Trafikarrangemang kommer på våren och sommaren åtminstone till Skolgatan, omgivningen kring brobygget vid Aura å och Kuppis. 

"Vi informerar proaktivt om kommande trafikarrangemang, buller och vibrationer närmare arbetets början", lovar Mäkelä. 

Kartan visar vilka arbeten som utförs i projektområdet och när de kommer att vara klara.

Mer information:
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]

Följ projektet: 
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets byggarbeten infaller 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

Projektet medfinansieras av Europeiska unionen.

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.

Bilagor


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv