Banprojektet Kuppis–Åbo: Borrningar medför omvägar till Åbo centralstation
Publicerad 23.2.2023 8.56
Från måndag till torsdag 13–16.3.2023 görs det borrning och provgropar på Åbo centralstation. Arbetena som ingår i banprojektet Kuppis–Åbo ändrar förbindelsevägarna till centralstationen och orsakar buller. Den dagliga arbetstiden är kl. 7–18.
Under arbetets gång kan man inte ta sig till plattform 7 inne i eller bakom stationsbyggnaden. Förbindelsevägen till Humlegårdsbron är också stängd. Under arbetets gång kan man ta sig till plattform 7 längs rutten som går framför stationsbyggnaden och ändan på hamnens sida. Genom ändringar i förbindelsevägarna tryggar man sig om att passagerarna rör sig längre bort från bullerkällorna och arbetsmaskinerna.
Planeringen och byggandet av projektet förutsätter borrnings- och grävarbeten, eftersom arbetena ger mer information om grunderna till det plattformstak som skyddas genom lagen om skyddande av byggnadsarvet. Under våren och sommaren byggs mycket nytt på Åbo personbangård: spår, växlar och personplattformar.
"De borrnings- och grävarbeten som utförs dagtid för oss närmare en bättre personbangård och ett bättre plattformsområde. Vi beklagar bullret på förhand och tackar områdets invånare och tågresenärerna för deras tålamod", berättar projektchef Erkki Mäkelä.
Mer information:
Arbetschef för borrningsarbeten Tomi Sahlman, tfn 044 4182 296, [email protected]
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Följ projektet:
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets byggarbeten infaller 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.
Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.
Bilagor
Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv