-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Entreprenör för Åbo personbangård har valts – arbetet inleds i månadsskiftet juni-juli
Hanketiedote 19.6.2023Till vänster på bilden projektledare Antero Mäkilä, Åbo stad, projektchef Erkki Mäkelä, avdelningschef Jussi Lindberg och direktör Magnus Nygård, Trafikledsverket och divisionschef Sami Korhonen...
-
Laurila-Torneå-Haparanda banavsnittets elektrifiering - nyhetsbrev 3
Projektnyhet 19.6.2023 -
Banprojektet Helsingfors–Riihimäki: Ainola hållplats stängs måndagen den 19 juni 2023
Hanketiedote 16.6.2023Byggandet av tilläggsspåret mellan Kytömaa och Ainola samt Ainolas nya hållplats inleds. Ainolas hållplats stängs måndagen den 19 juni 2023. Mellan Ainola och Träskända station går en ersättande...
-
Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron söker att trygga trafikerbarheten på den gamla Rävsundsbron genom att ansöka om tillstånd att stänga farleden vid Rävsundet och att flytta byggplatstrafiken till en arbetsbro
Hanketiedote 16.6.2023Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron ansöker om ändring av tillståndsvillkoret i vattenlagen, vilket skulle göra det möjligt att stänga båtleden i Rävsundet....
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: 15 minuters avhämtnings- och avlämningsplatser till Joukahainengatan
Hanketiedote 15.6.2023En timmes parkeringsplatserna på Joukahainengatan ändrades till parkeringsplatser för 15 minuters avhämtnings- och avlämningstrafik. Dessutom installeras fler skyltar i Kuppis för att göra...
-
Kontaktledningen på banavsnittet Karis–Hangö blir spänningsförande i slutet av juni
Hanketiedote Projektnyhet 12.6.2023Elektrifieringsentreprenaden som pågår på banavsnittet Karis–Hangö har framskridit enligt den planerade tidtabellen. Kontaktledningen som byggts ovanför banan blir spänningsförande den 30 juni...
-
Slåtter invid vägar förebygger olyckor och stöder den biologiska mångfalden
Tiedote 9.6.2023På försommaren växer växterna längs vägarna snabbt och slåtterarbetet längs landsvägarna inleds. Slåtter längs vägarna förbättrar sikten i vägmiljön och förebygger på så sätt trafikolyckor, men...
-
Sommarens banarbeten säkerställer en säker och smidig trafik på bannätet
Tiedote 5.6.2023Trafikledsverkets banarbeten orsakar undantagsarrangemang under sommaren både i fjärr- och närtågstrafiken samt godstrafiken. Orsakerna till ändringarna i tågtrafiken är till exempel...
-
Hur påverkar sommarens åskväder banunderhållet?
Uutinen Nyhet 5.6.2023 -
Vintern under isbrytningssäsongen 2022–2023 var mild, säsongen varade 167 dygn
Tiedote 2.6.2023Isbrytningssäsongen började något senare än året innan, även om de första assistansrestriktionerna fastställdes redan i början av december. Ännu i december verkade det som om vintern kunde...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: Vid Hessundsbrons projektdel utförs pålningsarbeten som orsakar buller
Hanketiedote 1.6.2023Gång- och cykelleden söder om Hessundsbron flyttas på en cirka 200 meter lång sträcka till en separat rutt under arbetet. Pålningsarbeten utförs i anslutning till byggandet av farleden som...
-
De första mötena för allmänheten om banprojekten Åbo–Nystad och Reso–Nådendal ordnas i maj–juni
Pressmeddelande Hanketiedotteet Hanketiedote Projektnyhet 30.5.2023Mellan Åbo och Nystad samt mellan Reso och Nådendal planeras ombyggnad av järnvägen och plankorsningarna. Det har nu blivit dags att presentera järnvägsplanerna. Planerna presenteras vid de...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron -projektet: En ny sänkt hastighetsbegränsning införs på gamla Rävsundsbron
Hanketiedote 26.5.2023På grund av tidvis exceptionella mätresultat som avslöjats i de kontinuerliga tillståndsinspektioner som Egentliga Finlands NTM-central har utfört har nya trafikbegränsningar införts på den gamla...
-
Sydbottenbanan i dåligt skick och klarar inte av trafik
Tiedote 24.5.2023Trafikledsverket har gjort en kartläggning av skicket på Sydbottenbanan, dvs bansträckan mellan Seinäjoki och Kaskö. Utifrån kartläggningen är de reparationsbehoven betydande. Trafikmängderna på...
-
Försök som syftar till att minska nattarbetet i beläggningsarbeten på landsvägar
Tiedote 22.5.2023Beläggningsarbeten på landsvägar har traditionellt sett utförts nattetid, särskilt på de livligaste vägarna, om nattarbetet har minskat trafikstörningarna samt förbättrat arbets- och...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Logomobron är inte avsedd att fungera som stationsbyggnad – tillfälliga stationstjänster ordnas med separata lösningar
Hanketiedote 17.5.2023"Logomobron är inte avsedd att fungera som stationsbyggnad. Eftersom tillträdet till de nya plattformarna kommer att ske via Logomobron finns de tillfälliga stationstjänsterna i närheten av...
-
Trafikanterna nöjdare än i fjol med vinterunderhållet av landsvägarna
Tiedote 17.5.2023En undersökning som Trafikledsverket låtit göra visar att trafikanternas nöjdhet med vinterunderhållet av landsvägarna på alla delområden på riksnivå 2022–2023 steg till nästan samma nivå som...
-
Trafikledsverket begär utlåtanden om handlingsplanerna för bullerbekämpning på de mest trafikerade landsvägarna och järnvägarna
Tiedote 16.5.2023Trafikledsverket har utarbetat utkast till handlingsplaner för bullerbekämpning på de mest trafikerade landsvägarna och järnvägarna för 2023–2028. Respons på utkasten kan ges senast 16.6.2023....
-
På vilket ställe var väganvändarna nöjdast med vinterunderhållet av vägarna, var förbättrade vi mest?
Tiedote 16.5.2023Trafikledsverket utredde som vanligt var i Finland de nöjdaste väganvändarna fanns under förra vintern och var väganvändarnas nöjdhet förbättrades mest. Enligt undersökningen om väganvändarnas...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo förbättrar säkerheten, tillgängligheten och estetiken på Åbo personbangård
Hanketiedote 15.5.2023De nya passagerarplattformarna kommer att ligga i området mellan Brahegatan och Formansgatan. Tillträdet till de nya plattformarna går via Logomobron. "Att avlägsna plattformsstigen förbättrar...