Hoppa till innehåll

Raja-Joosepin rajanylityspaikalle rakennetaan uudet toimitilat ja liikennejärjestelyt 2020-21

Julkaistu 18.9.2020 9.17

 

Senaatti-kiinteistöt rakennuttaa Inarissa sijaitsevalle Raja-Joosepin kansainväliselle rajanylityspaikalle täysin uudet toimitilat Tullin ja Rajavartiolaitoksen käyttöön vastaamaan paremmin kansainväliseltä rajanylityspaikalta vaadittavia toimintoja. Väylävirasto toteuttaa alueella tieliikenteeseen liittyvät toimenpiteet.
 

– Alueelle rakennetaan uusi kaksikerroksinen asemarakennus ja sen molemmin puolin kaistatarkastuskatokset. Lisäksi rakennetaan virka-autoille katos ja Tullin käyttöön kevytrakenteinen tarkastussuoja, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Pasi Petäjäjärvi. Uudet toimitilat sijaitsevat nykyiseltä rajanylityspaikalta noin 800 metriä länteen.


Energiatehokasta rakentamista ja uusiutuvan energian hyödyntämistä
 

Nykyisin käytössä olevaan tarkastusrakennukseen tehdään pieniä muutostöitä, jotta se palvelisi paremmin tulevaa käyttöä. Senaatti-kiinteistöt on panostanut rakentamisen laatuun sekä energia- ja tilatehokkuuteen suunnittelun aikana. Energiantuotannossa tullaan hyödyntämään uusiutuvaa energiaa ja lämpöenergia saadaan alueelle perustettavasta pellettivoimalasta. Sähköenergian tuottamiseen tulevaisuudessa osittain aurinkovoimalla on myös varauduttu.

    Uudet toimitilat ja niihin liittyvät liikennejärjestelyt toteutetaan vuosien 2020–21 aikana. Hanke rahoitetaan suurelta osin Kolartic CBC -ohjelmasta. 


Tieliikennejärjestelyjä parannetaan
 

– Uuden rajanylityspaikan rakentamiseen kuuluvat keskeisesti myös tieliikennejärjestelyt. Työt liikenneinfran osalta on aloitettu jo kesäkuussa, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Terhi Haapaniemi.
     Alueelle rakennetaan uudet ajokaistat ja tarkastusalue. Lisäksi alueelle toteutetaan liikenteenohjausjärjestelyt ja muun muassa aluevalaistukset. Rajanylityspaikan alue myös aidataan. Aitaan rakennetaan kulkuportteja ja Lapin erikoisolosuhteiden vuoksi myös poroestesilta rajanylityspaikan sisämaan puolelle. Poroelinkeinon vaatimat rakenteet on otettu huomioon suunnittelussa.

Euroopan unionin ja Suomen rahoittama yhteistoimintahanke

Kehittämishankkeen budjetti on 11,45 miljoonaa euroa (sis. alv), johon saadaan Kolarctic CBC 2014-2020 ohjelman tukea 10,31 miljoonaa euroa.
    Kolartic CBC on rajat ylittävän yhteistyön ohjelma, jolla lisätään alueen vetovoimaisuutta. Hankkeen toteuttamiseen osallistuvat Väylävirasto, Rajavartiolaitos, Tulli, Senaatti-kiinteistöt ja ITMF Oy.

Raja-Joosepin rajanylityspaikka

Raja-Jooseppi on Suomen ja Venäjän välisen maantieliikenteen kansainvälinen rajanylityspaikka. Se on EU:n ulkorajan pohjoisin kansainvälinen rajanylityspaikka ja sijaitsee noin 50 kilometriä Ivalon keskustasta kaakkoon. Raja-Joosepin rajanylityspaikalla Rajavartiolaitos vastaa rajaturvallisuuden ylläpidosta ja muista lakisääteisistä valvontatehtävistä toimialueellaan. Tullin tehtävä on huolehtia siitä, että maahan tulevat ja maasta lähtevät tavarat liikkuvat valvotusti, ja että niiden tulliselvityksessä noudatetaan EU:n ja kansallisen lainsäädännön vaatimuksia. Vuonna 2019 Raja-Joosepin rajanylityspaikalla kirjattiin 80 800 rajanylitystä.

Lisätietoja


Projektipäällikkö Terhi Haapaniemi, Väylävirasto
puh. 029 534 3809, [email protected]

Rakennuttajapäällikkö Pasi Petäjäjärvi, Senaatti-kiinteistöt
puh. 040 748 4284, [email protected]

Hanke verkossa
 

vayla.fi/rajanylityspaikat/raja-jooseppi
https://kolarctic.info/

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta