Kuopio railway yard

Railway project Ongoing North Savo

The Kuopio railway yard project consisted of renewing platforms and signs, improving the passenger tunnel leading to the travel centre, renewing safety devices, and building lifts to the platforms. The Puijonkatu underpass was also renewed.

The project also includes the renewal of the Maaherrankatu underpass. In the future, the Finnish Transport Infrastructure Agency will provide separate updates on the related work phases.

  • Planning 2021-2022
  • In progress 2022-2025
  • Completed 2025

Basic information of the project


Timetable
2021-2025
Costs
49 000 000
Customer
Finnish Transport Infrastructure Agency
Goals

•    Renewed platforms   
•    New signs        
•    Passenger tunnel improvement
•    Modern safety device technology    
•    Renewed Puijonkatu underpass 
•    Renewed Maaherrankatu underpass
•    Lifts to the platforms

Initial situation

Kuopion tavararatapiha palvelee Savonradan linjaliikennettä, joka muodostuu pääsoin kaivostuotteiden ja raakapuun kuljetuksista.

Lähtötilanteessa henkilöliikenteen seisonta- ja huoltoraidemäärät ovat tarpeisiin nähden riittämättömät. Henkilöratapihan raiteet eivät niiden pituuskaltevuuksien vuoksi sovellu henkilöjunien säilyttämiseen valvomattomina. 

Kuopion asemajärjestelyt eivät ole täyttäneet esteettömien reittien vaatimuksia.

Lähtötilanteessa tavararatapihan raiteistojärjestely ja turvalaitteet eivät palvelleet tämän päivän tarpeita ja olivat käyttöikänsä päässä. 

Henkilöratapihan molemmissa päissä olevat sillat (Puijonkadun- ja Maaherrankadun alikulkusillat) olivat uusimistarpeessa.

Content and objectives of the project

Hankekokonaisuus koostuu useista rinnakkaisista osista: 

  • Henkilöliikenteen ratapihan parantaminen (laiturit, raiteet, hissit ja matkustajatunneli)
  • Tavaratapihan perusparannus
  • Turvalaitteiden uusiminen
  • Puijonkadun ja Maaherranakadun alikulkusiltojen uusiminen

 

 

 

Esteettömyys

Hankkeen tavoitteena on rakentaa esteettömät kulkureitit, jotta laitureille ja junaan pääseminen on kaikille helppoa ja turvallista. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat tämän. Hyvät opasteet, muun muassa näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät mahdollistavat myös omalta osaltaan esteetöntä kulkemista.

Täsmällisyys

Uudet turvalaitteet parantavat junaliikenteen täsmällisyyttä. 

Kustannussäästöt

Hankkeella aikaansaadaan merkittäviä kustannussäästöjä kunnossapito- ja liikenteenhoitokustannuksissa.

Turvallisuus ja viihtyisyys

Tavoitteena on aikaansaada turvallinen ja viihtyisä alue, jossa matkustajalaitureiden ja matkustajatunnelin ilme kohenee. Korotetut laiturit ja hissit helpottavat kulkemista ja lisäävät turvallisuutta. 

 

Alikulkusiltojen uusiminen 

Puijonkadun ja Maaherrankadun alikulkusiltojen uusimisella mahdollistetaan hankkeen raiteistomuutokset, varaudutaan tulevaisuuden liikennetarpeiden kasvaviin akselipainoihin sekä kohennetaan alueen ilmettä.

Hanke on osa Kuopion asemanseudun kehittämisen kokonaisuutta

Ratapihan kehittäminen liittyy laajemminkin Kuopion asemanseudun ja matkakeskuksen kehittämiseen. VR-yhtymän hallinnoima Kuopion vanha asemarakennus ei kuulu tämän hankkeen sisältöön.

 

Project benefits

  • Matkustajaliikenteen esteettömät reitit parantuvat
  • Tukee Kuopion asemaseudun ja matkakeskuksen kehittämistä
  • Liikenteen häiriöherkkyys pienenee
  • Selkiyttää henkilö- ja tavaraliikenteen toimintoja
  • Saadaan säästöjä kunnossapito- ja liikenteenhoitokustannuksissa
  • Tavaraliikenne tehostuu 
  • Turvallisuus paranee
  • Viihtyisyys lisääntyy

Disadvantages of the project

  • Poikkeusjärjestelyt matkustajille pitkiä aikoja hankkeen aikana mm. matkustajatunnelin sulkemisen ja poikkeavien lähtöraiteiden vuoksi
  • Puijonkadun ja Maaherrankadun sulkemiset ajoneuvoliikenteeltä ja tästä aiheutuvat kiertohaitat sekä ajoittaiset ruuhkat
  • Meluhaitat ympäristössä, ajoittain myös öisin ja viikonloppuisin
  • Junaliikenteen keskeytykset, pahimmillaan 9 vuorokauden ajaksi ja näiden aiheuttama häiriö rahdinantajille, operaattoreille ja myös henkilöliikenteelle 

Project schedule

  • Hankkeen suunnittelu vuonna 2021–2022
  • Rakentaminen vuosina 2022–2025