Skip to content

Svårt isläge särskilt längs norra Finlands kust – alla isbrytare i drift

Publicerad 2.3.2018

Jämfört med tidigare år har den här vintern varit svårare än normalt för sjöfarten. Isläget är särskilt svårt i farlederna till Uleåborg, Kemi och Torneå. I förrgår togs den sista isbrytaren i drift.

Där är isbrytaren på bilden och två andra båtar. Massor av isen omkring dem.

Senast vi hade en så här svår vinter var 2011. Den här vintern verkar utvecklas på samma sätt som 2005: ännu i slutet av januari såg det ut som om vintern skulle bli mild, men den hårda kölden ändrade situationen totalt. Enligt prognosen kommer det iskalla vädret att fortsätta. Detta betyder att istäcket förmodligen kommer att växa ända till mitten av mars.

För närvarande är situationen särskilt svår i farlederna till Kemi och Torneå, där två isbrytare hela tiden assisterar fartyg. I farleden till Uleåborg är en isbrytare i drift och i Kvarkenområdet två.

”Efter att också Nordica avgick till Finska viken, är våra samtliga nio isbrytare i drift”, säger Markus Karjalainen, direktör för Vintersjöfartsenheten vid Trafikverket.

Under de senaste vintrarna har det inte varit så mycket is, men det har blåst desto mer. Då vinden ändrar riktning till västlig eller sydlig, packar isen ihop sig, vilket försvårar fartygens navigering. Områdena med tät issörja längst inne i Bottenviken har hållit isbrytarna sysselsatta. Förutom att öppna farleder har isbrytarna också varit tvungna att bogsera ett ansenligt antal handelsfartyg.

”De finska vinterförhållandena skiljer sig från alla andra länder genom att det bara är hos oss som alla hamnar fryser till varje år. Även om istäcket ute till havs inte är så stort varje vintersäsong, så fryser kusterna ändå till”, påpekar Karjalainen.

Säkerheten i fokus

Trafikverket beslutar när isbrytarna tas i drift och ansvarar för deras placering i sjöområdena. Trafikverket utfärdar också hamnarnas trafikrestriktioner, för att fartygens isklassificering ska motsvara det rådande isläget. Säker sjöfart ligger till grund för alla beslut. 

Vintersjöfartsenheten för en kontinuerlig dialog med tjänsteleverantörer, Meteorologiska institutet, lotsar, rederier, industrianläggningar, agenter, befraktare, Trafi och hamnar. Aktivt utbyte av information är viktigt för att man vid Trafikverket ska kunna skapa sig den helhetsbild som krävs för beslutsfattandet.

Hjälp av Sverige och Ryssland

Finland har ingått statsfördrag om  isbrytningssamarbete med bl.a. Sverige och Ryssland. Verksamhetssätten skiljer sig från varandra på så sätt att om Finland behöver hjälp av Ryssland i Finska viken, måste Trafikverket förhandla om att få ytterligare assistans.

Däremot har man nära samarbete med svenskarna och hjälper varandra automatiskt.

”Vi har ett gemensamt verksamhetsstyrningssystem, där vi ser vem som gör vad och vad som är på gång. Svenskarna väntar inte på att vi ska be om hjälp, utan i praktiken har vi en gemensam isbrytarflotta”, säger Karjalainen.

Under den här vintersäsongen avgick den första isbrytaren 18.12.2017. Den sista isbrytaren återvänder vanligen till Helsingfors i maj.

Ytterligare information:
Markus Karjalainen, chefen för vintersjöfartsenheten, tfn 0295 34 3422 eller [email protected]
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv