Digitaalisten liikenteen palveluiden noustessa tärkeämmäksi, kasvaa myös tietojen ajantasaisuuden merkitys yhä keskeisempään rooliin. Ajantasaisen tie- ja katuverkon keskilinja-aineiston ylläpidon tueksi on huomioitu Suunnitellun rakennusvaiheen geometria, joka tunnetaan myös nimellä SURAVAGE-prosessi.
SURAVAGE-prosessilla ylläpidetään ajantasaisen tie- ja katuverkon keskilinja-aineistoa. Prosessin tavoitteena on ennakoida rakentamisen jälkeisen tilanteen geometria sekä mahdollistaa sujuva ja mahdollisimman ajantasainen tiedon koostaminen tie- ja katuverkon keskilinjamuodossa.
Uudella ohjeella kohti ajantasaista keskilinja-aineistoa
SURAVAGE-prosessi on valtavan tärkeä ja mittava prosessi, jota on nyt uudistettu. Uuden prosessin mukainen ohje on astunut voimaan 24.9.2019. Uudessa prosessiohjeessa kuvataan vastuut eri toimijoiden osalta. SURAVAGE-prosessin muutoksella on selkeytetty prosessia ja viestintävastuita. Tavoitteena on saada suunnitelma-aineisto mahdollisimman sujuvasti ajantasaiseksi keskilinjageometriaksi.
Uudessa ohjeessa on kuvattu SURAVAGE-prosessin vastuut ja vaiheet kuntien sekä Väylän ja Ely-keskusten hankkeissa. Lisäksi ohje sisältää kuvauksen suunnittelijan tehtävistä sekä Maanmittauslaitoksen roolista prosesseissa.
Pääohjeen liitteessä 2 on kuvattu suunnittelijan työohje geometrian mallintamisesta. Suunnittelijoille on myös oma tietopankki verkkosivuilla.
Jatkossa suunnitelma-aineistot toimitetaan [email protected] osoitteeseen. Hankkeen aikainen viestintä rakentamisen etenemisestä tapahtuu myös [email protected] osoitteen kautta.
Ajantasainen ohje löytyy aina suoraan Väylän verkkosivuilta, Digiroad-osiosta. Ohjetta ylläpidetään tarpeen vaatiessa. Verkkosivulta pääset katsomaan ohjeen muutoshistoriaa.
DIGIROAD & SURAVAGE
SURAVAGE-prosessi alkaa rakentamissuunnitelmasta ja on osana Digiroad-järjestelmää. Digiroadista SURAVAGE-tiedot välittyvät laajalle joukolle erilaisia datan käyttäjiä. Keskeisiä suunnitellun rakennusvaiheen geometrian tietojen hyödyntäjiä ovat mm. pelastusviranomaiset, alue- ja liikennesuunnittelu sekä navigaattorivalmistajat.
Uusien reittien käyttöönotto on vaikeampaa elleivät digitaalisen liikkumisen palvelut, kuten navigaattorit, tunnista reittiä. SURAVAGE-prosessin myötä uusi geometria saadaan aktiiviseksi geometrian statusta muuttamalla – reititys saadaan kuntoon siis vain muutamalla klikkauksella!