Skip to content

Stadgan om parhjul för fordon med släpvagn behövs fortfarande

Publicerad 11.3.2014

Resultaten från färska vägbelastningstest visar att stadgan om parhjul för fordon med släpvagn fortfarande behövs för att undvika att det för snabbt uppstår skador på enskilda vägar, landsvägar och gator.

Statsrådets förordning om användning av fordon på väg ändrades hösten 2013 så att man inte får använda lika stora kombinationsmassor då man använder släpvagnar försedda med enkelhjul som vid fordonskombinationer som överstiger 60 ton och som är försedda med parhjul. Stadgan om parhjul grundar sig bl.a. på undersökningsresultat som erhölls i Virttaa på 1980-talet. Enligt dessa belastar enkelhjul belagda vägar 2,5 gånger så mycket som parhjul med samma massa.

Nu har Trafikverket på nytt gjort motsvarande vägbelastningstest i Virttaa och Vesilahti. Enligt resultaten belastar enkelhjul en under 460 mm bred kontaktyta 2-4 gånger mer än parhjul med lika stor massa. Skillnaden är minst på vägar med tjock beläggning och störst på vägar med tunn beläggning. På vårarna är skillnaden ännu större. Motsvarande resultat har också erhållits i utländska undersökningar.

Också nya testresultat visar att stadgan om parhjul behövs för att undvika att det för snabbt uppstår skador på enskilda vägar, landsvägar och gator.

Ett av målen med undersökningen var att hitta en typ av enkelhjul som i fråga om vägbelastning motsvarar parhjul och med vilken man skulle uppnå den mindre egna massan och det minskade rullningsmotståndet som är typiska för enkelhjul. I undersökningen kunde man också konstatera att ett 495 mm brett däck vore lika bra som ett parhjul med tanke på vägbelastningen. Fordonsexperterna ansåg ändå att detta skulle vara ett rätt opraktiskt alternativ till smalare enkelhjul.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv