Skip to content

Säkrare vägtrafik med hjälp av mitträcken och kollektivtrafik

Publicerad 9.12.2013

Säkerheten i vägtrafiken kan förbättras genom att man använder kollektivtrafik och åtskiljer körfält i olika körriktningar med mitträcken. Det här har man kommit fram till i en undersökning där man jämförde säkerheten i vägtrafiken och de faktorer som inverkar på den i Finland med Sverige, Storbritannien och Holland. Dessa jämförelseländer valdes eftersom säkerheten i vägtrafiken är på toppnivå i dem.

Jämfört med invånarantalet sker det betydligt fler trafikolyckor i Finland än i jämförelseländerna. Under åren 2006-2010 var vägtrafiken i jämförelseländerna per invånare i genomsnitt 26 % tryggare än i Finland. Om man i Finland hade kommit upp till samma nivå som i jämförelseländerna, skulle det årligen ha dött 77 personer färre i vägtrafiken.

Orsakerna till skillnaderna är dels strukturella och dels kulturella

Faktorerna som inverkar på skillnaderna mellan Finland och jämförelseländerna är i synnerhet strukturella men också kulturella. Enligt jämförelsen använder man i Finland mycket mer vägtrafik än i länderna där trafiksäkerheten är av toppklass. Till exempel är antalet kilometer som körts med personbil mycket större än i jämförelseländerna, vilket innebär en större risk för trafikolyckor.

Bland annat de långa avstånden inverkar på den stora mängden vägtrafik. Av jämförelseländerna har bara Sverige lika långa avstånd, men där används personbilen ändå mer sällan än i Finland. Dessutom är kollektivtrafiken i Sverige mer koncentrerad till järnvägarna än i Finland, där man i förhållande till invånarantalet använder buss oftare än i jämförelseländerna.

Vägtrafiken i Finland har också ökat mer under observationsperioden än i jämförelseländerna. Samtidigt har man inte lyckats minska dödsrisken i vägtrafiken lika effektivt som i jämförelseländerna.

De stränga vintrarna i Finland förklarar inte skillnaderna i vägtrafiksäkerheten. Enligt undersökningen syns de snörika vintrarna inte just alls i olycksstatistiken. På vintrarna blir säkerheten i vägtrafiken bättre bland annat på grund av vinterhastighetsbegränsningarna i Finland, som sparar flera människoliv.

Mot en bättre framtid

Finlands mål är att vara bland de bästa länderna i Europa i fråga om säkerheten i vägtrafiken. Genom jämförelserna i undersökningen kom det fram olika sätt på vilka man kunde uppnå detta mål.

Enligt undersökningen kunde säkerheten i vägtrafiken förbättras genom att man använder säkrare transportsätt, dvs. kollektivtrafik. Samtidigt skulle antalet fordon i trafiken minska. Enligt den svenska modellen skulle man också kunna öka säkerheten på allt fler tvåfiliga landsvägar genom att åtskilja körriktningarna med mitträcken. Dessutom kunde man införa hastighetsbegränsningar och -övervakning på sådana ställen där det inte är möjligt att åtskilja körriktningarna.

För att säkerställa inverkan av säkerhetsåtgärderna i vägtrafiken är det viktigt att åtgärderna förbättrar säkerheten för alla trafikanter. Därtill behöver man fokusera på de identifierade riskgrupperna, såsom unga manliga förare.

Undersökningen beställdes av Trafikverket och Trafiksäkerhetsverket Trafi och utfördes av VTT. Trafiksäkerheten i Finland främjas av Trafikverket och Trafiksäkerhetsverket Trafi.

Miksi tieliikenteen turvallisuus Suomessa ei ole parhaiden maiden joukossa? Trafikverkets undersökningar och utredningar 44/2013
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv