Skip to content

Saima kanal fyller 50 år: kanalen utvecklas för att betjäna sjötrafiken fullt ut

Publicerad 17.8.2018

Finlands viktigaste kanal, den 43 km långa Saima kanal, fyllde 50 år den 5 augusti 2018. Saima kanal förbinder Saimen med Finska viken. Ungefär hälften av kanalen ligger i ett område som arrenderats av Ryssland. Kanalens åtta slussar styrs från fjärrstyrningscentralerna i Mälkiä och Brusnitjnoje.

Saima kanal öppnades för första gången 1856 och var det dittills största byggprojektet som genomförts i Finland. Det kostade tre miljoner rubel att genomföra det stora projektet, mer än Storfurstendömen Finlands dåvarande årsbudget. Ur ekonomisk synvinkel var kanalen emellertid en lönsam investering och trafiken i kanalen var redan från början mycket livlig.

Kanalen har förbättrats under årens lopp, bl.a. genom att förnya slussar och räta ut och bredda kanalen. Kanalen fick sin nuvarande form för 50 år sedan, då det grundliga arbetet med att bygga ut kanalen slutfördes.  

Saima kanal är en viktig del av Finlands transportsystem

Under den förra trafikperioden ökade trafikmängden i kanalen märkbart jämfört med året innan. 2017 ökade godstrafiken med 6 % och passagerartrafiken med 3 % jämfört med den föregående trafikperioden.

”Trafikverket satsar stort på att utveckla kanalen och hela Saimens sjöområde. Även om Saimens farleder och slussar redan i nuläget har god driftsäkerhet, pågår det och planeras flera projekt för att utveckla nätverket av farleder”, säger Trafikverkets generaldirektör Kari Wihlman.

För närvarande pågår det tre stora projekt: förnyandet av de nedre slussportarna i Saima kanal, farledsprojektet i Laitaatsalmi och broprojektet i Jännevirta. Alla dessa projekt färdigställs under detta och nästa år.

Planering pågår för större fartyg och ökad lastkapacitet

”Vid Trafikverket planerar man som bäst en förlängning av kanalens slussar. Målet är att påbörja byggarbetet redan år 2020. Planeringen fortskrider i samarbete med trafikidkare och industrin i Saimenområdet. Hamnarna i Saimen bör också utreda sina egna investeringsbehov och -möjligheter för att kunna ta emot fartyg av en ny storlek”, säger Wihlman.

Arbetet med att förlänga slussarna kan utföras under 1-3 vintrar beroende på kundernas behov, entreprenörernas visioner och naturligtvis på finansieringen för projektet. Projektet omfattar en mängd krävande specialarbeten och den preliminära kostnadsberäkningen uppgår till cirka 60 miljoner euro.

Samtidigt planerar Trafikverket en höjning av vattennivån i Saima kanal med 10 centimeter, vilket skulle göra det möjligt för fartyg som trafikerar Saimen att öka sin lastkapacitet med hundra ton.

Genom att förlänga slussarna och höja vattennivån kunde man öka fartygsstorleken i Saima kanal, och därigenom öka såväl fartygens lastningskapacitet och lönsamheten i trafiken som antalet fartyg som kan trafikera kanalen.

Smidigare vintersjöfart och navigation

Isbrytningen i Saimenområdet utvecklas med hjälp av nya innovationer. Man kommer, till exempel, att kunna underlätta fartygens gång i is i Saimenområdet med hjälp av en motordriven löstagbar bog som blir klar i slutet av året. Båtarnas möjligheter att passera slussarna vintertid har förbättrats och assistansen av vintersjöfarten utvecklas hela tiden.

Inom ramen för Trafikverkets projekt Digital Saima kanal utvecklas digitala tjänster som stöder trafiken i kanalen.

Digital Saima kanal möjliggör bättre navigation och alternativa tillvägagångssätt för lotsning i kanalen. På lång sikt strävar man efter att ersätta lotsningstjänsten i sin nuvarande form med en tjänst som tillhandahålls manuellt från land. Färskt sjömätningsmaterial gör det möjligt att producera elektroniskt sjökortsmaterial som uppfyller de nuvarande kvalitetskraven.

Mer om ämnet:

I Trafikverkets arkiv finns det cirka 103 hyllmeter av arkivmaterial om byggprojektet i Saima kanal. I materialet ingår omfattande bilddokumentation, av vilken man nu har publicerat drygt 1000 foton i digital form.
Trafikverkets bildsamling: https://www.doria.fi/handle/10024/145849

Trafikverkets projekt i Saimen

Farledsprojektet i Laitaatsalmi https://www.liikennevirasto.fi/laitaatsalmi
Broprojektet i Jännevirta https://www.liikennevirasto.fi/vt9jannevirta


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv