Skip to content

Reglerna för kör- och vilotider känns igen och följs

Publicerad 10.1.2014

Yrkesförare upplever att reglerna för kör- och vilotider samt övervakningen av dessa är en positiv sak som anknyter till arbetet, visar en utredning som Trafi och Trafikverket genomfört i samarbete med andra aktörer i branschen. Regelverket kring kör- och vilotider upplevdes emellertid även öka brådskan och stressen i arbetet. Utöver yrkesförare besvarades undersökningen av företag som sköter om varutransporter i vägtrafiken.

Enligt enkäten anser förare och transportföretag inte att reglerna för kör- och vilotider har någon inverkan på trafiksäkerheten. Dessutom uppskattades reglerna minska ekonomisk körning och yrkets attraktivitet.

"Det vore önskvärt att förare och företag skulle uppfatta att reglerna för kör- och vilotider är en faktor som ökar trafiksäkerheten, eftersom bl.a. förarens alerthet är ytterst viktigt för säkerheten inom yrkestrafik", konstaterar Ari Herrala, ledande sakkunnig på Trafi. ”Det viktigaste när det gäller trafiksäkerheten är fungerande rutiner som stödjer säkerheten och som iakttas av företag och förare. Man strävar efter att stödja och vid behov säkerställa dessa ansvarsfulla handlingssätt genom lagstiftning.”

Enligt utredningen önskar både förare och transportföretag mer flexibilitet i regelverket för kör- och vilotider. De nuvarande vilotiderna ansågs vara tillräckligt långa. ”Vägbeståndets sämre skick, en otillräcklig nivå på vinterunderhållet av vägar samt det låga antalet parkerings- och rastplatser upplevs dock försvåra iakttagandet av regelverket för kör- och vilotider”, konstaterar enhetschef Jarmo Joutsensaari på Trafikverket.

Många aktörer i transportbranschen svarade på enkäten

I undersökningen utreddes konsekvenserna av reglerna för kör- och vilotider på trafiksäkerhet, transportkostnader, konkurrenskraft, energieffektivitet och logistik samt på förarens arbetsförhållanden, utbildningsbehov och yrkets attraktivitet. Samtidigt utreddes frågor kring övervakningen av regelverket och behov av ytterligare flexibilitet. Över 3 000 svar kom in på internetenkäterna som riktades till yrkesförare och företag som verkar inom varutransporter i vägtrafiken.

Utredningen återfinns i sin helhet på Trafis webbplats www.trafi.fi/julkaisut2013
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv