Skip to content

Pisararata–Centrumslingans utredningsplan och miljökonsekvensbeskrivning har sänts för utlåtande

Publicerad 17.5.2011

Pisararata–Centrumslingans utredningsplan och miljökonsekvensbeskrivning (MKB har skickats för utlåtande. Utlåtanden begärs på en bred bas av alla instanser inom projektets influensområde. Trafikverket beslutar om godkännandet av utredningsplanen på basis av inkomna utlåtanden.
Utredningsplanen och MKB har genomförts av Trafikverket och Helsingfors stad som ett gemensamt planeringsprojekt. Projektets material finns på Trafikverkets webbsidor på adressen www.liikennevirasto.fi/pisara.

Bättre förbindelser för passagerarna


Den underjordiska Centrumslingan är planerad att gå via centrum av Helsingfors. Centrumslingan skulle utgöra en del av den bana för stadstrafik, som förbinder huvudbanan som går i riktning mot Kervo med kustbanan som löper i riktning mot Kyrkslätt. Det finns två alternativ för genomförandet: en kort eller en lång bana, med 3–5 tunnelstationer. Därigenom skulle passagerarna få betydligt bättre förbindelser till olika platser i centrum av Helsingfors samt bättre möjligheter att byta till annan kollektivtrafik än hittills. 

Enligt projektutvärderingarna skulle det ekonomiskt och funktionellt mest lönsamma alternativet vara den korta Centrumslingan, i vilken tunnelbanan förenas med spåren på den befintliga stadsbanan. Ett jämförelsealternativ till de olika alternativen för Centrumslingan är att man bygger en terminal i Böle. De uppskattade kostnaderna i det mest lönsamma alternativet för Centrumslingan uppgår till cirka 750 miljoner euro enligt den beräknade kostnadsnivån för den planerade tidpunkten för verkställandet 2019.  Relationen mellan nytta och kostnader är mycket bra (1,5).

Projektet är krävande, så det lönar sig att kombinera den följande lagenliga planeringsfasen, dvs. uppgörandet av järnvägsplanen och planerandet av järnvägsbygget. På så sätt kan man försäkra sig om att projektets kostnadsberäkning är tillförlitlig.  Samtidigt lönar det sig att planera de underjordiska utrymmena i stationerna i centrum, Hagnäs och Tölö, vilka stöder kommersiell verksamhet. Planeringskostnaderna för den här fasen uppgår till cirka 40 miljoner euro. Planeringen tar cirka tre år i anspråk. Därefter kan man fatta beslut om att förverkliga banan.

Med hjälp av Centrumslingan kan man öka tågtrafikens kapacitet


Även om Centrumslingan verkställs som en stadsbana, betjänar den hela järnvägstrafiksystemet, eftersom den frigör stadstrafikens spår för fjärrtrafikens behov. Redan de befintliga trafikmängderna stockar sig vid Helsingfors centralstation. Det går inte att öka tågtrafiken utan Centrumslingan eller en ny ändstation för persontrafik i Böle, som i så fall skulle byggas i två våningar väster om de nuvarande plattformarna.

Centrumslingan förutsätter att det byggs ett västligt perrongspår på samma nivå som de befintliga spåren i Böle. Spåret är nödvändigt för att minska störningarna i den nuvarande trafiken. Byggandet av spåret bör genomföras som ett separat projekt som en del av byggandet av det första kvarteret i Mellersta Böle.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv