Skip to content

Pilotprojektet för intelligenta farleder som startar nästa år är ett steg mot autonom sjöfart

Publicerad 20.10.2016

Trafikverket startar ett pilotprojekt för intelligenta farleder inom sjöfarten i början av 2017. En intelligent farled informerar sjöfararna om de rådande förhållandena och anpassar sig efter deras behov. Flera farleder på olika håll längs Finlands kust kommer att användas som testområde.

Finland har som mål att göra navigeringen säkrare och effektivare. För att uppnå detta mål startar Trafikverket pilotprojektet för intelligenta farleder i början av nästa år.

Då ett fartyg närmar sig en intelligent farled erhåller det bland annat meteorologisk information i realtid och väderprognoser direkt till bryggsystemen. Därtill anpassar sig säkerhetsanordningarna i den intelligenta farleden till förhållandena och sjöfartens behov.

"Finland är en föregångare inom digital sjöfart", säger kommunikationsminister Anne Berner och tillägger att Finland också vill vara i spetsen för den digitala utvecklingen. "Vi har satsat på goda kommunikationer, informationssäkerhet, tillgång till öppna data och bland annat på att det i Finland ska bildas interaktiva ekosystem som främjar intelligent robotik och automation."

"Pilotprojektet för intelligenta farleder är ett stort steg mot autonom sjöfart som grundar sig på intelligent automation. Enligt min uppfattning kan särskilt intelligent automation på ett avgörande sätt förbättra sjösäkerheten, minska utsläppen och förbättra lönsamheten", säger minister Berner.

Intelligenta farleder gör sjöfarten smartare och säkrare

I pilotprojektet för intelligenta farleder kopplas vattenståndsdata och -prognoser till en exakt tredimensionell modell av havsbottnen. Med hjälp av denna information blir det möjligt att planera fartygets lastning utgående från de verkliga förhållandena. Det är möjligt att ta mera last vid högt vattenstånd, vilket effektiverar transporterna.

Fartygsdata kan också utnyttjas i pilotprojektet för intelligenta farleder. Då man känner till bottenformationerna, djupförhållandena och fartygets egenskaper blir det också möjligt att förutse fartygets uppförande i de rådande eller prognostiserade förhållandena.

Under de två åren som föregått pilotprojektet har man utvecklat applikationerna och djupmodellerna som krävs för insamlingen av data. Man har också förbättrat dataöverföringen mellan fartygen och sjötrafikledningen.

Pilotprojektet intelligenta farleder startar i början av 2017 och det pågår i två år. Under pilotprojektets gång testas digitala tjänster och lägesbilder av förhållandena i realtid både i fartygens och i trafikledningens system.

Ytterligare information:

Enhetschef Jouni Patrakka, Trafikverket, tfn +358 295 34 3308,  [email protected]

Överinspektör Jorma Timonen, Trafikverket,tfn +358 295 34 3485,  [email protected]

Intelligenta farleder -brochyr på finska och på engelska.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv