Skip to content

Näringslivets nöjdhet med trafikledsnätet och trafiksystemet är på nedgång

Publicerad 15.4.2019

Näringslivets tillfredställelse med trafiklederna och transporterna i Finland har genomgående försämrats något. Saken framgår av Trafikledsverkets undersökning, som genomförs vartannat år. Över 1 700 företrädare för näringslivet besvarade enkäten i början av året.

Av resultaten framgick bland annat att näringslivets nöjdhet med trafiklederna och transporterna har sjunkit något sedan 2017 och nu ligger närmare vitsorden för åren 2013 och 2015. Mest nöjda var respondenterna med handelssjöfartens farleder och mest missnöjda med vägnätet. Av respondenterna bedömde 42 procent att vägtransporterna kommer att öka i framtiden.

En styrka som framkom i enkäten var den höga nivån på precisionen och förutsebarheten i transporttiderna samt de goda förutsättningarna för transport av farligt gods på vägnätet. Styrkan med bannätet är att det är omfattande och säkert.

Utgående från resultaten kan man säga att de viktigaste utvecklingsområdena är förbättring av transportförutsättningarna utanför huvudlederna på andra huvud- och stamvägar samt i det övriga vägnätet dygnet och året om. I fråga om respondenternas nöjdhet med servicenivån på bannätet är nätets skick det viktigaste utvecklingsområdet.

Finansieringsläget för trafiklederna syns i näringslivets svar

Av svaren i undersökningen framkommer betydelsen av trafikledsfinansieringen. Programmet för eftersatt underhåll i trafiklederna och tilläggsfinansieringen som beviljats för den grundläggande trafikledshållningen inverkade positivt på trafikledernas skick. Tack vare tilläggsfinansieringen kunde ökningen av det eftersatta underhållet bromsas. I enkäten 2017 sågs detta i form av positiv respons. Då förbättrades omdömena från tidigare år.

Efter att tilläggsfinansieringen tagit slut har det eftersatta underhållet åter börjat öka. Detta syns bland annat i form av minskad nöjdhet i näringslivets respons. För att en tillräcklig underhållsnivå ska kunna tryggas för trafiklederna måste den årliga budgeten för basunderhållet vara minst 300 miljoner euro större än i dagsläget.

Mer detaljerad information om undersökningsresultaten kan läsas här (på finska)


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv