Skip to content

Integrering av cykling med mobilitetstjänster underlättar byten mellan olika färdmedel

Publicerad 20.5.2016

Trafikverket har utrett cyklingens möjligheter inom det nya trafiksystemet, där man betonar tänkesättet mobilitet som tjänst. Intresset för cykling som transportmedel har ökat i Finland. Cykelns popularitet kan stiga till en helt ny nivå om cyklingen integreras med kollektivtrafik- och övriga tjänster. Under den nationella cykelveckan publicerades Trafikverkets utredning, där man lyfte fram riktlinjerna för att utveckla cyklingen som en tjänst.

Integrering av cykling med trafiktjänsterna skulle möjliggöra flexibla byten mellan färdmedel. I den nu publicerade utredningen har man med hjälp av exempel från utlandet visat hur cyklingen kan bli en del av mobilitetstjänsterna i stadsområden. Man kan åstadkomma detta genom att erbjuda hyrcyklar för gemensam användning i samband med kollektivtrafiken, högklassig cykelparkering, möjligheter att transportera cykeln i bussar och tåg, en reseplanerare som inkluderar alla färdmedel samt med cykeluthyrning. Därtill kan man erbjuda arbetsgivarna skräddarsydda mobilitetspaket för de anställda, där cykeluthyrning och -service ingår.

För att detta ska kunna realiseras, måste förutsättningarna för cykling, till exempel cykelvägarna, förbättras. Företagsutsikterna inom branschen är också helt beroende av hur förutsättningarna för cyklingen utvecklas. En ytterligare fördel är att detta skulle öka kollektivtrafikens lönsamhet.

"Ett bra exempel på cyklingen som tjänst är stadscyklarna som nu blir allt vanligare i finska städer. I Helsingfors togs nyligen systemet för gemensam användning av  hyrcyklar i bruk. Uleåborg, Tammerfors, Jyväskylä och Lahtis undersöker också möjligheterna att ta i bruk stadscyklar", säger Tytti Viinikainen, Sakkunnig inom hållbar mobilitet vid Trafikverket.

Elcyklarna ökar också i popularitet i Finland. Enligt Viinikainen skulle elcyklar i gemensam användning vara ett förträffligt sätt att ta sig till kollektivtrafikens stationer och hållplatser.

Mobilitetstjänster från dörr till dörr med en avgift och biljett

Utredningen grundar sig på tanken att mobiliteten håller på att förvandlas till en tjänst där hela trafiksystemet är kund- och tjänsteorienterat. I mera avancerade system erhåller kunden alla tjänster, som till exempel hyrcykeln i gemensam användning, smidigt från dörr till dörr med en biljett och avgift. Det är av avgörande betydelse att man får de olika transportsätten att fungera sinsemellan.

"Hittills har mobiliteten huvudsakligen grundat sig på självbetjäningsprincipen och kunderna har självständigt kombinerat tjänsterna. I fortsättningen vill man erbjuda kunderna också andra alternativ. Digitaliseringen gör det lättare att snabbt utveckla helt nya typer av tjänster", säger utvecklingschef Asta Tuominen vid Trafikverket.

Trafikverket möjliggör mobilitetstjänsterna. De egentliga tjänsterna produceras huvudsakligen av olika företag. 

Den nationella cykelveckan gick av stapeln 7-15.5.2016. I år var elcykeln cykelveckans huvudtema.

 

Ytterligare information

Sakkunnig inom hållbar mobilitet Tytti Viinikainen, Trafikverket, tfn 029 534 3920 eller [email protected]

Utvecklingschef Asta Tuominen, Trafikverket, tfn 029 534 3918 eller [email protected]

Publikationen: Cykeln i det tjänstebaserade trafiksystemet http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2016-29_pyoraily_palveluistuvassa_web.pdf (sammanfattning på svenska)

Mobilitet som tjänst: http://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/maas (på finska)

Information om elcykling: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf6/sahkopyora_03-2015_web.pdf (på finska)


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv