Skip to content

I Trafikverkets strategi poängteras möjligheten att utveckla tjänster och utnyttja digitalisering

Publicerad 2.3.2016

Trafikverkets strategi har uppdaterats enligt regeringsprogrammet och förvaltningsområdets riktlinjer. Koncernstrategin för kommunikationsministeriets förvaltningsområde utgör grunden för Trafikverkets preciserade strategiska mål. Trafikverkets vision 2025 "Smarta leder och intelligent trafik - för dig" förblir oförändrad.

De fyra uppdaterade målen för strategin är:

  • nytt ekosystem för trafik och mobilitet
  • tillförlitliga digitala tjänster och effektivare verksamhet
  • en säker och fungerande infrastruktur utgör grunden för tjänsterna
  • kompetenta människor och en nyskapande kultur

- Det är fråga om en uppdatering där Trafikverkets strategi anpassas efter förvaltningsområdets strategi. Nytt är framför allt vår möjliggörande roll: Trafikverkets roll är att möjliggöra uppkomsten av affärsverksamhet och nya tjänster, säger utvecklingsdirektör Sinikka Hartonen som ansvarat för strategiprocessen.

Viktigt är också att förbättra energieffektiviteten inom trafiken och genomföra olika försök för att främja automatiserad trafik.

I målen betonas också en aktiv dialog mellan den privata och offentliga sektorn.

- Trafikverket har en mycket omfattande kundkrets. Såväl näringslivet som medborgarna utgör våra viktigaste målgrupper. Dialogen med olika målgrupper har aktiverats ytterligare under den senaste tiden. Över 650 olika företag besvarade den enkät om behovet att reparera trafikleder som gjordes i höstas. Materialet från enkäten har använts till exempel för att välja var åtgärder för att minska reparationsskulden ska sättas in. En aktiv dialog berättar vad våra kunder behöver, säger Trafikverkets generaldirektör Antti Vehviläinen.

Grunden för allt är en fungerande och trygg infrastruktur, det vill säga trafiklederna som Trafikverket ansvarar för: vägarna, bannätet och farlederna. Utnyttjandet av digitaliseringen spelar en allt större roll i Trafikverkets all verksamhet.

- Den finns med i hela livscykeln från planering till trafikledshållning. Inom till exempel järnvägssektorn ger digitaliseringen helt nya möjligheter, säger Vehviläinen.

De uppdaterade målen innebär utmaningar också för våra anställda. Därför stöder Trafikverket sig på kompetenta människor och nyskapande kultur. Trafikverket stöder en försökskultur och en smidig utveckling av nya tillvägagångssätt och tjänster.

Ytterligare information:

utvecklingsdirektör Sinikka Hartonen, tfn 029 534 3942, [email protected]

Läs mera om Trafikverkets strategi

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv