Skip to content

Hastighetsbegränsningarna vintertid

Publicerad 17.10.2012

På grund av vintern och den mörka tiden sänks hastighetsbegränsningarna på totalt cirka 9000 kilometer landsväg.  På detta sätt vill man minska risken för olyckor som annars skulle fördubblas under den mörka tiden och mångdubblas vid halka, jämfört med läget i dagsljus på isfria vägar. Utsläppen och bullret minskar också.

Hastighetsbegränsningarna sänks stegvis vecka 43 och 44 med start från norr. Vägmärkena med vinterbegränsningarna har bytts ut i hela landet senast onsdagen den 31 oktober.   De sänkta hastigheterna är i kraft till våren, tills man återgår till sommarbegränsningarna  i och med att körförhållandena förbättras, tidigast veckan efter påsk.

På motorvägarna är den högsta tillåtna hastigheten 100 km/h och på största delen av de övriga landsvägarna 80 km/h. Begränsningen 100 km/h bibehålls på en del av Norra Finlands vägar med liten trafik och t.ex. sådana vägar i Södra och Mellersta Finland där körriktningarna åtskiljts med ett mitträcke. På motorvägssträckorna där begränsningarna varierar enligt vädret och väglaget, är den högsta tillåtna hastigheten 100 km/h från början av november till slutet av februari, men från början av mars kan man övergå till en hastighetsbegränsning på 120 km/h under den ljusa tiden då vädret och väglaget tillåter det.

Hastighetsbegränsningen sänks till 80 km/h på knappt 8000 vägkilometer.  Motorvägarnas vinterbegränsning 100 km/h berör totalt 500 vägkilometer. Begränsningar som varierar enligt vädret och väglaget förekommer på cirka 370 vägkilometer. Begränsningen 80 km/h sänks därtill under vintern till 70 km/h på knappt 300 km vägar med livlig tung trafik och bebyggelse längs vägen. På vissa enskilda vägavsnitt sänks hastighetsbegränsningen från 80 km/h till 60 km/h vintertid.

Tack vare vinterbegränsningarna räddas uppskattningsvis 15 människoliv och 50 personer undgår att skadas i trafiken. De sänkta begränsningarna har också andra fördelar. Bränsleförbrukningen och avgasutsläppen minskar, liksom också däckbullret och beläggningsslitaget.

Vid dåligt väglag lönar det sig att köra ännu saktare än det tillåtna

Vid dåligt väglag är det skäl att minska körhastigheten t.o.m. betydligt lägre än det som hastighetsbegränsningarna tillåter. Redan i trafikreglerna förpliktas föraren att beakta många olika faktorer som påverkar både den egna och de andra trafikanternas säkerhet. En lägre hastighet ger mera tid att reagera rätt i överraskande situationer och kortare bromssträckor t.ex. då en älg springer ut på vägen.

Trafikantinformation i realtid, såsom väglagsprognoser och information om vägvädret, finns på ingångssidan till Trafikverkets webbtjänst.

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv