Skip to content

Färre vägarbeten än under tidigare somrar

Publicerad 21.5.2013

I sommar förnyas beläggningarna på ungefär 2 200 kilometer landsväg. Kostnaderna för att underhålla de belagda landsvägarna uppgår också i år till ungefär 140 miljoner euro, varav knappt 20 miljoner går till att förnya vägmarkeringar. Arbetet koncentreras till huvudvägarna. Det pågår också flera större vägbyggnadsprojekt som orsakar störningar i trafiken.

Finansieringen för underhållet av belagda vägar har redan flera år stannat på samma nivå fastän kostnadsnivån ständigt har höjts till följd av de stigande råvaru- och bränslepriserna. Tidigare kunde man få mer ny beläggning för samma pengar.

Eftersom man inte kan reparera alla vägavsnitt som är i dåligt skick, är det ofrånkomligt att skicket på vägnätet blir allt sämre. I slutet av förra året klassificerades 4 350 km väg som i dåligt skick, vilket var ungefär 660 kilometer mer än året innan.

Var observant vid vägbyggena

Man strävar efter att förlägga beläggningsarbetena så att de orsakar så lite olägenhet för trafiken som möjligt. Det är ändå omöjligt att helt undvika störningar. Det är bra att komma i håg att orsaken till att arbetet utförs är att man ska få ta i bruk en säker och hållbar ny vägyta så snabbt och med så hög kvalitet som möjligt.

De som arbetar med vägbygge utför sitt arbete i farliga förhållanden mitt bland trafiken. Därför är det synnerligen viktigt trafikanterna är observanta och iakttar hastighetsbegränsningarna.

En nylagd beläggning behöver tid för att svalna. Ju varmare vädret är, desto längre tid tar det. Det bildas genast spår i en beläggning som tas i bruk för tidigt. Nya beläggningar och vägmarkeringar kan vara hala, särskilt då det regnar.

Vägprojekt pågår i olika delar av landet

I huvudstadsregionen medför förbättringsarbetena på riksväg 3 i Käinby och Kivistö betydande olägenheter för trafiken. Mellan Kyrkslätt och Stensvik löper trafiken redan längs den nya vägen, men en del körfält kan vara stängda på grund av vägarbeten.

På E18 från Forsby till Kotka pågår arbeten på hela sträckan och på Fredrikshamns omfartsväg har en omväg tagits i bruk. I sommar får riksväg 6 i Villmanstrand sin slutliga beläggning. På samma väg mellan Reijola i Joensuu och Repokallio gäller hastighetsbegränsningen 60 km/h och trafiken flyttas stegvis till den nya väglinjen. På riksväg 5 i Kuopio omleds trafiken på Päiväranta klaffbro och Suosaari-broarna under resten av året till en omväg. Hastigheten har begränsats till 40–50 km/h.

Arbetet på Suikkilavägen i Åbo orsakar störningar i trafiken mellan Pansiovägen och Göteborgsgatan fram till oktober. Trafikolägenheter förekommer också på motorvägsavsnittet på Raumo riksväg (riksväg 8) vid Suikkilavägen. På riksväg 8 mellan Vasa och Korsholm utförs största delen av arbete vid sidan om trafiken.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv