Skip to content

Effektivare drift och underhåll av järnvägar under vintern

Publicerad 18.12.2013

 Inför vinterns ankomst förbereder sig Trafikverket på mera krävande drift och underhåll av järnvägar och andra trafikleder. Särskilt på järnvägarna är de varierande förhållandena en utmaning.

Chefen för Trafikverkets enhet bandrift och -underhåll Matti Levomäki berättar att drifts- och underhållsmetoderna är gamla och välbekanta, men att man alltid lär sig av tidigare år och försöker förbättra verksamheten.

– Vintern 2010 var särskilt snörik och allt sedan dess har vi förberett oss för liknande situationer. Vi utvecklar årligen planerna och praxisen för vinterunderhållet. Planerna för snöarbetena utarbetas alltid tillsammans med entreprenörerna och trafikstyrningen.

Nu har vi förberett oss för vintern till exempel genom att fälla träd som kan falla eller luta sig över banan, samt genom att förse flera växlar med fast installerade snöborstar.

Den livliga trafiken är en utmaning för snöarbetena på såväl järnvägarna som plattformarna.

– På järnvägarna görs snöarbetena alltid på trafikens villkor. Säkerheten och trafiksmidigheten kommer alltid i första hand när driften och underhållet planeras och genomförs.


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv